Stanisław Kierbedź - wybitny budowniczy mostów
Do dziś korzystający z mostu Śląsko-Dąbrowskiego w Warszawie przejeżdżają na ponad stuletnich filarach wzniesionych według projektu Kierbedzia. - Późniejsze mosty paryskie są inspirowane mostem zaprojektowanym przez tego inżyniera - mówił prof. Wojciech Radomski.
2024-03-10, 05:40
214 lat temu, 10 marca 1810 roku, urodził się Stanisław Kierbedź, inżynier, pionier budowy żelaznych mostów kratowych.
Zdolny budowniczy rozpoczynał swoją inżynieryjną karierę jako dydaktyk. Wykładał w Głównej Szkole Inżynieryjnej w Petersburgu. Miał za sobą pewne prace praktyczne, brał udział przy budowie Kanału Widawskiego, ale miał też możność zobaczenia najbardziej oryginalnych i wartościowych prac w Europie Zachodniej.
Karkołomne zadanie
Jego roczna podróż poskutkowała około tysiąc stronicowym raportem. Kierbedź coraz bardziej skłaniał się ku pracy praktycznej, z dydaktyki zrezygnował w 1849 roku. Wcześniej, w 1842 wystąpił z pomysłem zbudowania pierwszej stałej przeprawy na Newie. Przedsięwzięcie było tyleż pionierskie, co karkołomne.
Most na Newie siedmioprzęsłowy z żelaza lanego projektu Stanisława Kierbedzia, źr. Wikimedia Commons/dp
- Lody, które spływały z jeziora Ładoga, jak również fale morskie, które powodowały cofanie się rzeki w pewnych sytuacjach od strony Zatoki Fińskiej. Wszystko to powodowało duże parcie wody i lodu na most, do tego jeszcze trzeba dodać, że rzeka używana była do żeglugi - opisywał warunki, w jakich przyszło Kierbedziowi stawiać most inż. Jerzy Jasiuk, były dyrektor Muzeum Techniki w Warszawie, gość audycji Krystyny Mar z cyklu "Świat, w którym żyjemy. Galeria polskich inżynierów". - Ta budowa faktycznie ugruntowała pozycję Stanisława Kierbedzia jako znakomitego inżyniera, on już przedtem był człowiekiem znanym, mimo że był inżynierem stosunkowo młodym, miał 32 lata, jak wystąpił z tym projektem.
REKLAMA
Połączył Warszawę z Pragą
W historię Polski Kierbedź wpisał się jako konstruktor i budowniczy pierwszej stałej żelaznej przeprawy przez Wisłę - mostu Aleksandryjskiego (od cara Aleksandra II), choć warszawiacy woleli nazywać przeprawę nazwiskiem inżyniera. Otwarcie mostu zbiegło się w czasie z upadkiem powstania styczniowego.
- Kierbedź był carskim generałem w służbie cywilnej, ale opinię miał dobrą, społeczeństwo nie potępiało go za to, żył spokojnie, ludzie mieli zrozumienie dla jego wiedzy i talentu - mówił drugi gość audycji prof. Wojciech Radomski, Dyrektor Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej. - Otaczał się Polakami, na budowach na ogół pracowali Polacy.
Sam udział w budowie był jednak zdaniem Wacława Sternera odbierany jako zdrada narodowa. Więcej o budowie mostu Kierbedzia przeczytaj i posłuchaj tutaj.
W 1889 inżynier postanowił wycofać się z życia zawodowego i osiąść w Warszawie. Zmarł dziesięć lat później, 19 kwietnia 1899 roku.
REKLAMA
Posłuchaj
Audycja Krystyny Mar z cyklu "Świat, w którym żyjemy. Galeria polskich inżynierów" poświęcona Stanisławowi Kierbedziowi z udziałem inż. Jerzego Jasiuka i prof. Wojciecha Radomskiego (PR, 15.12.1994) 25:04
Dodaj do playlisty
bm
REKLAMA