Skargi na firmy pożyczkowe za wywieranie presji na klientów
Pod numer infolinii pomocy konsumenckiej Związku Firm Pożyczkowych trafia coraz więcej skarg na firmy pożyczkowe prowadzące tzw. obsługę domową.
2015-04-22, 19:56
Posłuchaj
Klienci skarżą się w szczególności na niejasne zasady pobierania rat, brak dokumentacji spłat i rażąco zawyżone koszty w stosunku do pożyczonej kwoty.
Wywieranie presji na klienta
- Klienci skarżą się, że nie dostają pełnej umowy, nie wiedzą dokładnie, ile pieniędzy mają spłacić i w jakich ratach. Nie dostają pokwitowań za spłaty rat tygodniowych i przede wszystkim skarżą się na to , że wywierana jest na nich presja - doradcy potrafią nachodzić klienta w domu - mówi Jarosław Ryba, prezes Związku Firm Pożyczkowych.
Potrzeba wyższych standardów
Według niego standardy powinny być wyższe. - My apelujemy do firm pożyczkowych, by przeszkoliły doradców i zaniechały takich praktyk. Niestety, takie praktyki są dość powszechne. Najgorsze jest to, że w nowej ustawie, która jest szykowana w tej chwili i pospiesznie i ma być wysłana do Sejmu nie ma nawet słowa na temat obsługi domowej. Nie ma żadnych przepisów, które regulowałyby zasady na jakich formy pożyczkowe mają swój produkt oferować - dodaje.
Zakaz obsługi domowej
Przywołuje przykład Słowacji. - Tam zakazano obsługi gotówkowej klienta w domu. Ten model sprzedaży zagwarantował, że na klientów nie jest wywierana presja. Koszt takiej pożyczki jest mniejszy, bo obsługa domowa to jeden z większych kosztów pożyczki - dochodzą one do 50-60 proc. pożyczonej kwoty - twierdzi.
Justyna Golonko/mp
REKLAMA