Jerzy Drzewiecki. Konstruktor, który uskrzydlił Polskę
- Samoloty te bez wątpienia się wyróżniały. Samolot RWD-9 najprawdopodobniej i w dzisiejszych czasach konkurować mógłby z samolotami sportowymi, zawodniczymi - mówił o konstrukcji Jerzego Drzewieckiego historyk lotnictwa Edward Kocent-Zieliński.
2024-05-15, 05:45
15 maja 1990 roku zmarł Jerzy Drzewiecki, pilot, konstruktor pierwszego seryjnego polskiego samolotu po I wojnie światowej JD-2 i współtwórca konstrukcji samolotów z serii RWD.
"Bysio" z Politechniki
Będąc studentem Politechniki Warszawskiej został członkiem Akademickiego Aeroklubu Warszawskiego. Tam przeszedł przeszkolenie lotnicze i został pasowany na lotnika przez ówczesnego kierownika aeroklubu prof. Jana Pruszkowskiego, rektora Akademii Sztuk Pięknych - mówił Edward Kocent-Zieliński w audycji Doroty Truszczak.

Zgodnie z ówczesnym zwyczajem otrzymał herb lotniczy "Bysio", który przedstawiał głowę byka zionącego ogniem. Swoją pierwszą maszynę - szybowiec - skonstruował w 1924 roku. Rok później zaprojektował swoją pierwszą maszynę silnikową.
REKLAMA
- Uczestniczył w konkursie na samolot wojskowy, który ogłosiło lotnictwo wojskowe. Za swój projekt myśliwca oznaczony DK uzyskał trzecią nagrodę - wspominał Edward Kocent-Zieliński.
Posłuchaj
RWD - legenda polskiej awiacji
Podczas studiów nawiązał współpracę ze Stanisławem Wigurą i Stanisławem Rogalskim. Wraz z nimi miał skonstruować siedem pierwszych modeli samolotów RWD. Pierwsza z nich wzbiła się w powietrze we wrześniu 1928 roku. Za sterami zasiadał Drzewiecki.
- Nazwa maszyny powstała od pierwszych liter nazwisk konstruktorów: Rogalskiego, Wigury i właśnie Drzewieckiego – słyszymy w audycji Doroty Truszczak.
REKLAMA
Kolejne konstrukcje wybitnego tercetu powstawały pod szyldem Doświadczalnych Warsztatów Lotniczych, które ze studenckich prób wyewoluowały w płodną spółkę. Spod ręki Drzewieckiego wyszły konstrukcje, na których Franciszek Żwirko i Jerzy Bajan zdobywali laury zwycięstwa na międzynarodowych zawodach z serii Challenge.

- Ukoronowaniem samolotów w układzie górnopłata był RWD-13, popularny, sportowy, turystyczny samolot. Wyprodukowano ok. 100 egzemplarzy w Polsce, sprzedano licencję do Jugosławii - podkreślał Jan Hoffmann z Muzeum Lotnictwa Polskiego.
RWD-13, który znajdował się w Brazylii latał jeszcze w 1999 roku.
Pilot ATA
Po wybuchu II wojny światowej został ewakuowany do Rumunii. Stamtąd przedostał się na Zachód. Od 1940 roku pracował w ATA, służbie pomocniczej RAF, gdzie zajmował się dostarczaniem samolotów z fabryk na lotniska polowe.
REKLAMA
- Była to rola bardzo trudna, bo prowadzano samoloty takie, jakie się zdarzyło: zarówno jednosilnikowe, jak wielosilnikowe, zarówno bojowe, jak szkolne - wyjaśniał Edward Kocent-Zieliński.
Po wojnie zdecydował się pozostać na emigracji. Do końca życia mieszkał w Kanadzie, gdzie jednak nie podjął do końca życia działalności związanej z lotnictwem.
bm
REKLAMA
REKLAMA