ECC-Net: Travel 2.0 – nowa wersja darmowej aplikacji
Z wieloma trudnymi sytuacjami często musi się zmierzyć podróżujący po Europie turysta. Zarezerwowany pokój w hotelu jest niedostępny, zakupiona pamiątka okazuje się bublem, podczas odbioru samochodu okazuje się, że cena za wynajem jest droższa niż uzgodniono: któż z nas tego nie doświadczył?
2015-06-20, 08:00
Aplikacja ECC-Net: Travel została opracowana jako idealny towarzysz podróży po Unii Europejskiej, Islandii oraz Norwegii. Konsumenci za jej pośrednictwem mogą skorzystać z informacji na temat przysługujących im w określonej sytuacji praw oraz typowych dla danego kraju wyrażeń i zwrotów – bezpośrednie tłumaczenie na 25 języków.
Jak działa aplikacja?
Po wybraniu swojego kraju, a następnie celu naszej podróży należy wskazać rodzaj sytuacji, w której się znaleźliśmy (problemy z lotem, wynajmem samochodu, hotelem...). Aplikacja określi prawa konsumenta w Twoim własnym języku i dokona tłumaczenia na język kraju, w którym się znajdujesz.
Co nowego oferuje aplikacja?
• Nowy design
• Większy rozmiar czcionki
REKLAMA
• Ulepszone funkcje - w szczególności dotyczące narzędzi do tłumaczenia
• Zaktualizowaną treść
• Nowy dział "Pomoc" z wszystkimi ważnymi adresami i numerami telefonów np. do centrów ECC-Net, ambasad, czy Europe Direct
Języki, w których dostępna jest aplikacja:
angielski, bułgarski, chorwacki, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, holenderski, islandzki, litewski, łotewski maltański, niemiecki, norweski, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski, włoski
REKLAMA
Dobrze wiedzieć:
• Aplikacja działa w trybie offline, co oznacza, że po ściągnięciu, aby z niej korzystać nie trzeba mieć dostępu do internet - unikniemy pułapki roamingu
• Aplikacja jest bezpłatna
REKLAMA
Jak pobrać aplikację?
• Google Playstore (Android)
• Apple app store (iOS)
• Windows Apps+GamesStore (system Windows Phone)
REKLAMA
Kto stworzył aplikację?
Aplikacja została przygotowana przez Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) w ramach wspólnego projektu wszystkich centrów sieci, prowadzonego przez ECK Niemcy.
Aplikacja jest częścią działania 670714 — ECC-Net PL FPA, które otrzymało dofinansowanie w ramach dotacji na działania Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) z Programu Ochrony Konsumentów w Unii Europejskiej na lata 2014-2020.
REKLAMA
Jakie problem konsumenckie są poruszane w aplikacji?
1. Zakupy
• Możliwe sytuacje:
o Zakup wadliwego produktu
porada: prawo do naprawy lub wymiany, jezeli niemożliwe, zmniejszenie ceny lub zwrot pieniędzy
REKLAMA
o Brak zadowolenia z produktu
porada: wymiana lub zwrot pieniędzy (tylko w przypadku dobrowolnej zgody przedsiębiorcy)
2. Wynajem samochodów
REKLAMA
• Możliwe problemy podczas odbioru pojazdu:
o Cena jest wyższa niż ustalona podczas rezerwacji
porada: naleganie na kwotę uzgodnioną w czasie rezerwacji,
prawo do zwrotu pieniędzy, zapłata z zastrzeżeniem dochodzenie swoich roszczeń w późniejszym czasie
REKLAMA
o Samochód jest niedostępny
porada: prawo do innego samochodu za tą samą cenę, prawo
do obniżenia ceny albo do zwrotu pieniędzy
o Samochód jest uszkodzony
REKLAMA
porada: nalezy uzyskać pisemne potwierdzenie uszkodzeń
• Możliwe problemy podczas używania samochodu
o Spowodowanie uszkodzeń
porada: wyjaśnienie odpowiedzialności za uszkodzenia
REKLAMA
oraz zaprotokołowanie uszkodzeń niezwłocznie dla wynajmującego
lub Policji
• Możliwe trudności ze zwrotem samochodu
porada: auto należy zwracać osobiście, uzyskanie pisemnego protokołu, który potwierdza, że auto było użytkowane zgodnie
REKLAMA
z umową i nie ma uszkodzeń
3. Podróż samolotem
• Możliwe problemy
REKLAMA
o Opóźnienie lotu
Porada : w zależności od czasu opóźnienia ( 2,3,4 lub 5 godzin) – prawo do informacji, prawo do dostępu do środków komunikacji
(telefon, fax, internet), prawo do posiłków i napojów, prawo
do zakwaterowania, prawo do zwrotu pieniędzy i zmiany trasy lotu
REKLAMA
(jeśli opóźnienie przekracza 5 godzin)
o Odwołanie lotu
Porada : prawo do zmiany trasy, prawo do opieki ( informacja,
posiłki i napoje, zakwaterowanie) lub zwrot pieniędzy
REKLAMA
o Odmowa wpuszczenia na pokład
Porada : prawo do innego połączenia lotniczego, prawo do zwrotu pieniędzy, prawo do opieki ( informacja, posiłki i napoje oraz zakwaterowanie), pisemne potwierdzenie faktu przybycia do odprawy we właściwym czasie
o Zniszczony / niekompletny lub zagubiony bagaż
Porada: Protokół Niezgodności Bagażowej (PIR) jest kluczowy
REKLAMA
dla dalszego dochodzenia roszczeń
4. Podróż pociągiem
• Możliwe problemy:
REKLAMA
o Opóźnienie lub odwołanie pociągu
Porada: w przypadku opóźnienia w zależności od jego wielkości (opóźnienie ponad 60 minut): prawo do kontynuacji trasy bezpośrednio lub później bez żadnych dodatkowych kosztów, prawo do zwrotu ceny biletu, prawo do opieki (posiłki i napoje), prawo do zakwaterowania
o Utracone połączenie z powodu opóźnienia lub odwołania
Porada: prawo do kontynuacji podróży bez żadnych dodatkowych kosztów lub prawo do powrotu do początkowej stacji i zwrotu kosztów podróży
REKLAMA
o Opóźnienie przyjazdu
Porada: pisemne potwierdzenie opóźnienia (w celu uzyskania potem zwrotu biletu)
5. Podróż autokarem
REKLAMA
• Możliwe problemy:
o Opóźnienie odjazdu 90-119 minut:
Porada: prawo do posiłków i napojów, prawo do zakwaterowania
o Opóźnienie odjazdu 2 godziny i więcej
REKLAMA
Porada: prawo do opieki (posiłki i przekąski lub zakwaterowania), prawo do zmiany trasy, prawo do zwrotu ceny biletu i powrotu do początkowego punktu podróży
o Awaria pojazdu
Porada: prawo do zmiany trasy przejazdu do ostatecznego miejsca przeznaczenia na podobnych warunkach
o Odwołanie:
REKLAMA
Porada: prawo do opieki (posiłki i przekąski lub zakwaterowania), prawo do zmiany trasy, prawo do zwrotu ceny biletu i powrotu do pierwszego miejsca odlotu
6. Podróż statkiem/promem
REKLAMA
• Możliwe problemy:
o Opóźnienie rejsu
Porada: prawo do informacji, prawo do zmiany trasy, prawo do pomocy (posiłki i napoje), prawo do zwrotu ceny biletu
o Opóźnienie zakończenia rejsu
REKLAMA
Porada: pisemne potwierdzenie opóźnienia: aby uzyskać zwrot
25/ 50% ceny biletów w zależności od czasu trwania podróży
(rejsy do 4 godzin – więcej niż 24 godziny)
o Odwołanie
REKLAMA
Porada: prawo do informacji, prawo do zmiany trasy, prawo do pomocy (posiłki, przekąski i zakwaterowanie), prawo do zwrotu ceny biletu
7. Hotel
• Możliwe trudne sytuacje
o cena najmu pokoju jest wyższa niż początkowo uzgodniono
REKLAMA
Porada: konsument ma prawo zapłacić tylko cenę uzgodnioną wcześniej, może również odrzucić propozycję danego pokoju
i domagać się zwrotu kwoty wpłaconej przy dokonywaniu rezerwacji. Inną możliwością jest uiszczenie płatności przy złożeniu protestu
o pokój jest nieadekwatny do prezentowanej wcześniej oferty
Porada: Konsument ma prawo do: alternatywnego pokoju w tej samej cenie, stosownego obniżenia ceny pokoju, odrzucenia oferty pokoju
REKLAMA
i uzyskania zwrotu kwoty wpłaconej przy dokonywaniu rezerwacji
w hotelu.
o zarezerwowany pokój nie jest dostępny
Porada: Konsument ma prawo do otrzymania alternatywnego pokoju w tej samej cenie. Może też domagać się obniżenia ceny, jeżeli możliwe jest tylko otrzymanie pokoju niższej kategorii. Ponadto, konsument ma prawo do odszkodowania.
REKLAMA
Europejskie Centrum Konsumenckie
REKLAMA