Branża lotnicza ma wypełniony portfel na 10 lat

Przychody światowego przemysłu lotniczego i zbrojeniowego w 2014 roku wyniosły 682,2 mld dolarów i były o 1,9 proc. wyższe (o 12,7 mld dolarów) niż rok wcześniej.

2015-08-18, 16:03

Branża lotnicza ma wypełniony portfel na 10 lat
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: windhaven1077/CC0 Public Domain/FAQ/pixabay
W 2013 roku przychody wzrosły jednak o 3,2 proc., a rok wcześniej o 5,8 proc. - podkreślają autorzy corocznego raportu "Global Aerospace & Defense sector financial performance study", przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. Oparty on jest na analizie wyników stu największych firm z branży lotniczej i obronnej z USA i Europy.

Większą dynamikę sprzedaży w 2014 roku sektor ten zawdzięcza głównie rozwojowi lotnictwa cywilnego, w którym przychody powiększyły się o ok. 8 proc. - do 314,9 mld USD. Zmalał bowiem udział sektora wojskowego, którego przychody uszczupliły się o 2,2 proc.

Powiązany Artykuł

- Jest to skutkiem przede wszystkim ograniczenia budżetu na wojsko w USA - wyjaśnia Piotr Świętochowski, dyrektor w Dziale Audytu Deloitte, ekspert ds. przemysłu obronnego. - Tylko sześć firm, spośród dwudziestu największych producentów sprzętu wojskowego w Stanach Zjednoczonych, odnotowało wzrost przychodów w 2014 roku.

Według szacunków, w tym roku przychody branży lotniczej i wojskowej wzrosną o 1,5 proc.

Rosnący popyt na lotniczy transport pasażerski


Na ten dobry wynik segmentu cywilnych samolotów i sprzętu lotniczego wpłynęły przede wszystkim rosnący popyt na lotniczy transport pasażerski, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie, Indiach oraz Chinach, a także konieczność wymiany przestarzałych maszyn na nowe, zużywające mniej paliwa.

W ubiegłym roku przemysł lotniczy zanotował rekord zamówionych samolotów - 2888 maszyn. Biorąc pod uwagę duże zainteresowanie linii lotniczych, portfel zamówień sięga już ponad 12 tys. samolotów, informują autorzy raportu.

Oznacza to, że utrzymując obecne tempo produkcji, portfel zamówień sięga dziewięciu lat. W tym roku ma zostać wyprodukowanych 1393 samolotów, a w 2016 roku - 1422. 

66,7 mld dolarów zysku operacyjnego w 2014 roku


W ub. roku światowa branża lotnicza miała zysk operacyjny 66,7 mld dolarów. Zatrudnienie w niej sięgało około 2 mln osób, a wydajność pracowników wzrosła o 4,5 proc. - do 33,3 tys. dolarów zysku operacyjnego na osobę.

- Jeszcze kilka lat temu przychody branży obronnej stanowiły dwie trzecie całego sektora, obecnie 54 proc. Przy tej stopie wzrostu w ciągu dwóch lat proporcje pomiędzy sektorem sprzętu wojskowego, a samolotów cywilnych powinny się wyrównać - mówi Piotr Świętochowski.

Z analizy Deloitte wynika, że w ujęciu regionalnym w 2014 r. firmy produkujące sprzęt dla lotnictwa cywilnego i przemysłu wojskowego z siedzibą w USA wygenerowały 408,5 mld dolarów przychodów, a firmy europejskie - 222,8 mld dolarów.

W ub. roku nie zmienił się znacząco układ sił w branży. Nadal palma pierwszeństwa należy do koncernu The Boeing Company (90,8 mld USD w 2014 roku, wzrost o 4,8 proc.). Na podium pod względem wielkości przychodów znalazły się także Airbus Group (80,7 mld dolarów, wzrost o 2,5 proc.) oraz Lockheed Martin (45,6 mld dolarów, wzrost o 0,5 proc.).

Boeing i Airbus odpowiadają za połowę wzrostu całego sektora, który w ub. roku wyniósł 12,7 mld dolarów. Z kolei największy wzrost przychodów należał w ub. roku do firmy Wesco Aircraft i sięgnął 50,4 proc.

Spośród 100 analizowanych firm 36 zanotowało spadek przychodów. Większość z nich to producenci sprzętu wojskowego.

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej