Zakaz reklamy aptek uderza w wolność gospodarczą? Komisja Europejska bada skargę Konfederacji Lewiatan
Komisja Europejska bada, czy całkowity zakaz reklamy działalności aptek narusza przepisy Unii Europejskiej dotyczące swobody prowadzenia działalności gospodarczej. Prace trwają i w najbliższym czasie zapadnie decyzja, czy Polsce grozi kolejna sprawa przed Trybunałem Sprawiedliwości, a nawet kary pieniężne.
2015-08-22, 10:20
Posłuchaj
Skargę do KE wniosła Konfederacja Lewiatan, która uważa, że zakaz uderza w wolność gospodarczą i powoduje dyskryminację aptek względem innych obiektów handlowych, które również sprzedają niektóre leki.
- Te produkty, które są sprzedawane w aptekach, oprócz leków na receptę i leków refundowanych, czyli takie leki dostępne bez recepty, suplementy, czy niektóre rodzaje kosmetyków, również sprzedawane są w innych sklepach, które traktowane są lepiej wobec tego niż apteki. A to apteki powinny być lepiej traktowane z uwagi na to, że mają profesjonalnych pracowników, farmaceutów - mówi doktor Dobrawa Biadun z Konfederacji Lewiatan.
Leki reklamować mogą też ich producenci.
Na zakazie ucierpieli pacjenci?
Całkowity zakaz reklamy aptek obowiązuje u nas od 1 stycznia 2012 i zdaniem Lewiatana przyniósł negatywne skutki gospodarcze oraz społeczne.
REKLAMA
- Oznacza to dla pacjentów zamknięcie wszelkiego rodzaju programów, które były wcześniej prowadzone, w tym programów dla seniorów 65+, czy dla kobiet w ciąży. Były również realizowane profilaktyczne programy edukacyjne, związane z prawidłowym odżywianiem, wyjaśniające, jak nie łączyć leków z suplementami, zwracać uwagę na ilość leków, które zażywamy. Tego obecnie nie ma. Nie ma nawet możliwości poinformowania pacjentów o tym, że w danej aptece można kupić leki ze zniżką. Na początku obowiązywania tych przepisów dochodziło do takich absurdów, że zakazywano nawet informacji o możliwości płacenia karta płatniczą w aptece - zaznacza gość Polskiego Radia 24.
Zakaz zahamował też rozwój aptek internetowych. Blisko 4 lata po wprowadzeniu tego zakazu, na rynku pozbawionym konkurencji, napędzana reklamą producentów konsumpcja leków wciąż rośnie, podobnie jak ich ceny.
Sylwia Zadrożna, awi
REKLAMA
REKLAMA