Kim jest dyrektor w polskiej szkole
Początek roku szkolnego przynosi dyskusję dotyczącą tego, w jakim stopniu dzisiejsza edukacja odpowiada potrzebom współczesnego społeczeństwa i rynku pracy. Kluczową kwestią w systemie edukacji jest rola dyrektorów szkół. Między innymi o ich obowiązkach i zadaniach rozmawiali goście Polskiego Radia 24.
2015-09-06, 18:42
Posłuchaj
W naszym kraju są duże oczekiwania wobec systemu oświaty ze strony uczniów, nauczycieli i rodziców, a przede wszystkim ze strony rynku pracy. W ich spełnianiu ważną pozycję zajmują dyrektorzy placówek oświatowych. To od ich kompetencji zależy, jaka będzie kadra, jej otwartość na doskonalenie się oraz współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym w uczeniu dzieci i młodzieży.
– Myślę, że wiele osób zgodzi się z tym, że szkoła jest taka, jaki jest jej dyrektor. Co roku pojawiają się kolejne pomysły na poprawienie jakości nauczania w polskich szkołach. Z naszej strony wyszła jedna i konkretna propozycja. Chcemy poprawić jakość przywództwa tak, by dyrektor był liderem, a nie tylko administratorem danej placówki – powiedziała Zofia Dzik, prezes fundacji Humanites.
Dyrektor Liceum im. Cervantesa w Warszawie – Anita Omelańczuk – zaznaczyła, że dużym utrudnieniem w realizowaniu zadań przez dyrektorów są liczne ograniczenia wynikające z prawa oświatowego oraz finansów jakimi dysponują szkoły.
– Dyrektor powinien czuć się autorem tego, co oferuje szkoła swoim uczniom. Powinien brać na siebie odpowiedzialność za współpracę z nauczycielami i za to, jakie programy dodatkowe są realizowane w konkretnej szkole – dodała.
O roli dyrektorów oraz oczekiwaniach wobec polskiego systemu oświaty mówił także Jarosław Szulski, nauczyciel, pisarz oraz manager związany z grupą Values.
Polskie Radio 24/db