PKP Cargo z nową strategią do roku 2020. Ekspansja spółki w kraju i za granicą
Ekspansja międzynarodowa, integracja usług logistycznych i wzrost liczby przewozów to zakłada nowa strategia PKP Cargo do roku 2020. Spółka jest drugim pod względem wielkości kolejowym przewoźnikiem towarowym w Unii Europejskiej. Większa jest tylko kolej niemiecka. Czy jest szansa na odwrócenie tej kolejności? Plany na pewno są ambitne.
2015-11-02, 11:07
Posłuchaj
Spółka chce umocnić swoja pozycję lidera w przewozach kolejowych w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.
Duży potencjał tkwi w przeniesieniu ładunków z dróg na kolej. Jak spółka chce to zrobić, wyjaśnia Adam Purwin, prezes PKP Cargo.
- Prawie 80 proc. wszystkich ładunków w Polsce transportowanych jest z wykorzystaniem samochodów. To jest poziom sześć razy mniejszy, jeżeli chodzi o liczbę kontenerów na głowę, niż w Unii Europejskiej. My to zmienimy. Inwestujemy w tabor, czyli w nowoczesne platformy i nowoczesne lokomotywy wielosystemowe. Podążamy za zmianą w polskich portach, które rozwijają się bardzo dynamicznie. Budujemy własną strukturę terminalową. Dokładamy do naszej grypy podmioty zagraniczne po to, żeby mieć lepszy dostęp do klientów, infrastruktury. Do roku 2020 chcemy być partnerem logistycznym dużych grup przemysłowych po to, aby klienci mogli całą logistykę powierzyć nam – przedstawia plany spółki gość radiowej Jedynki.
Zmiany na rynku kolejowym
Jak podkreśla Adam Purwin, koleją można wozić niemal wszystko.
REKLAMA
- W tym kierunku idą również zmiany na rynku kolejowym. Dzisiaj polski rynek logistyczny to węgiel, koks, rudy i kamień, który używany jest do budowy infrastruktury drogowej. Widać natomiast, że rozwój rynku i zwiększenie zapotrzebowania na dobra bardziej zaawansowane pchają konsumentów w transport kontenerami. A te kontenery z kolei na długie odległości należy transportować koleją, bo z jednej strony taki jest rachunek ekonomiczny, a z drugiej strony to też jest proces, który wspierany jest historycznie przez gigantyczne inwestycje infrastrukturalne – wyjaśnia prezes PKP Cargo.
Ekspansja zagraniczna
W swojej strategii do roku 2020 spółka stawia sobie za cel ekspansję zagraniczną.
- Nasza strategia zbudowana jest w oparciu o europejski projekt wsparcia korytarza transportowego pomiędzy Bałtykiem a Adriatykiem. W ten sposób poszczególne państwa, w tym w Europie Środkowo-Wschodniej, aranżują swoje prace modernizacyjne. To też będzie miało bardzo duży wpływ na przepustowość portów na Bałtyku i Adriatyku. To jest obszar, w którym chcemy być zdecydowanym liderem – podkreśla Adam Purwin.
Rozwój Nowego Jedwabnego Szlaku
Jak dodaje gość radiowej Jedynki, spółka wiąże swoje plany również z rozwojem Nowego Jedwabnego Szlaku, na którym PKP Cargo już zaistniało.
REKLAMA
- Mówiliśmy ostrożnie o kilku pociągach tygodniowo. Teraz jest to już kilkanaście pociągów tygodniowo. Tutaj kluczowym punktem na mapie jest nasz terminal w Małaszewiczach, gdzie szeroki tor, który biegnie bezpośrednio do Chin, wchodzi do Unii Europejskiej. Nasz terminal jest taką bramą do Europy. Głównie ze środka Chin tymi pociągami przyjeżdża nowy sprzęt IT, mikroprocesory, ekrany LCD – mówi Adam Purwin.
W drugą stronę zaś, czyli z Europy do Chin najczęściej wożona jest żywność.
Sylwia Zadrożna, awi
Polecane
REKLAMA