Czy Polaków odstraszają ceny luksusowej żywności?

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez grupę IQS na zlecenie Lidl Polska, większość Polaków kupuje luksusową żywność raz na miesiąc lub rzadziej. Konsumentów odstrasza potencjalna cena produktów (77 proc.), ograniczona dostępność (21 proc.) oraz niewiedza na temat ich przygotowania (17 proc.).

2015-11-15, 18:00

Czy Polaków odstraszają ceny luksusowej żywności?
Wśród produktów uznawanych przez polskich konsumentów za luksusowe znalazły się m.in.: kawior (85 proc.), homary (85 proc.). Foto: Pixabay

Luksus: od kawioru i homara, po kiełbasę z dzika

Wśród produktów uznawanych przez polskich konsumentów za luksusowe znalazły się m.in.: kawior (85 proc.), homary (85 proc.), trufle (72 proc.) i krewetki (53 proc.) oraz kiełbasa z dziczyzny (58 proc.).

Luksusem jest też żywność ekologiczna

Zaliczamy do nich także żywność ekologiczną (41 proc.) – szczególnie często jest to opinia kobiet (47 proc. vs. 35 proc. mężczyzn) i mieszkańców największych miast (50 proc.).

Co ciekawe, Polacy częściej za luksusowe uznają produkty wyprodukowane w kraju (16 proc.), a nie zagraniczne (12 proc.). Opinia ta przeważa wśród osób kupujących bardzo często artykuły spożywcze premium.

Rośnie jednak zainteresowanie luksusowymi produktami

Mimo że Polakom luksusowe produkty nadal kojarzą się z wysokimi cenami i ograniczoną dostępnością, wzrost zainteresowania takimi artykułami jest istotnie zauważalny. Świadczy o tym chociażby rosnąca liczba specjalistycznych blogów i telewizyjnych programów kulinarnych. Potencjał segmentu premium dostrzegła także sieć Lidl, która po raz kolejny proponuje klientom ofertę Deluxe.

REKLAMA

- Konsumenci coraz odważniej sięgają po artykuły dotychczas kojarzone jako wyjątkowe i tylko dla wybranych. Nasi klienci poszukują inspiracji kulinarnych i chętnie próbują nowych smaków, natomiast dla nas ważne jest, aby w naszej ofercie mogli znaleźć produkty wysokiej jakości w przystępnej cenie. Właśnie dlatego kolejny raz wprowadzamy do sklepów ofertę Deluxe, w której znajdą się m.in. perliczka świeża, daktyle suszone Medjool, wędzony filet z piersi kaczki, wyśmienite sery i doskonałe wędliny, w tym szynka parmeńska wskazana jako produkt luksusowy przez 46 proc. badanych – mówi Anna Biskup, PR Manager Lidl Polska.

Luksus na święta

Jak pokazuje raport, najchętniej sięgamy po produkty luksusowe przed specjalnymi okazjami. Prawie połowa badanych (48 proc.) kupuje je na święta – Boże Narodzenie i Wielkanoc. - Zaobserwowaliśmy tę tendencję, dlatego pierwsze produkty Deluxe wprowadzimy do sprzedaży już w listopadzie. W kolejnych tygodniach oferta będzie się zmieniała, dzięki czemu nasi klienci będą mieli możliwość spróbowania wielu wyjątkowych, delikatesowych produktów, które na co dzień dostępne są głównie w sklepach specjalistycznych i delikatesach, tylko w największych polskich miastach – dodaje Anna Biskup.

Królują polskie dania, ale i dla homara znajdzie się miejsce na stole

Badania wykazały, że w dalszym ciągu cenimy sobie tradycyjne smaki, jeśli chodzi o dobór dania dla naszych gości. Według raportu, na specjalne okazje najchętniej serwujemy dobrze znane nam potrawy: pieczone mięso/pieczeń (26 proc.), jak również typowo polskie dania, w tym schabowy, gołąbki i bitki (20 proc.). Coraz chętniej sięgamy jednak po mniej typowe dla naszej kuchni produkty jak homar (11 proc.) lub krewetki (8 proc.). Wychodząc naprzeciw tym preferencjom sieci handlowe, jak Lidl, wprowadzają do swojej oferty produkty luksusowe, które charakteryzuje najwyższa jakość. Zaliczają się do nich chociażby doskonałe mięsa i wędliny.

- Zależy nam na edukowaniu i dzieleniu się z Polakami naszą pasją do gotowania, czego przykładem jest nowa odsłona Kuchni Lidla, która stanowi kompendium wiedzy i pomysłów nt. niestandardowych, a jednocześnie prostych sposobów na urozmaicenie codziennych, domowych potraw. Konsumenci mogą znaleźć w niej różnorodne przepisy oraz filmy instruktażowe, które krok po kroku pokazują, jak przyrządzić daną potrawę – wyjaśnia Anna Biskup.

REKLAMA

Nie tylko Lidl widzi potencjał produktów z wyższej półki. Kilka dni temu sieć Kaufland wprowadziła do sprzedaży w polskich sklepach sieci ponad 100 produktów marki własnej Exquisit w segmencie premium. W Polsce tego typu strategię asortymentową przyjęły także Biedronka z marką LaSpeciale, czy Tesco z marką Finest.

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej