Od nowego roku koniec z opłatą recyklingową za auta sprowadzane z zagranicy

Od 1 stycznia 2016 roku przestała obowiązywać opłata recyklingowa, która wynosiła 500 zł za każde sprowadzone z zagranicy auto.

2016-01-04, 09:40

Od nowego roku koniec z opłatą recyklingową za auta sprowadzane z zagranicy
Za samochody sprowadzane z zagranicy nie trzeba będzie uiszczać opłaty recyklingowej. Foto: kanonn/flickr/CC

Posłuchaj

O zniesieniu opłaty recyklingowej za auta sprowadzane z zagranicy mówiła w "Porannych rozmaitościach" radiowej Jedynki Magdalena Skłodowska, rzecznik prasowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Jednak ci, którzy wcześniej sprowadzili samochód z zagranicy i wstrzymywali się z jego rejestracją, bo liczyli, że nie będzie opłaty recyklingowej, nie skorzystają jeszcze na nowych przepisach.

- Dla ustalenia obowiązku zapłaty kluczowe znaczenie ma data sprowadzenia pojazdu na teren kraju. To jest data wystawienia faktury potwierdzającej wewnątrzwspólnotowe nabycie pojazdu, albo data przywozu auta na terytorium Polski, potwierdzona w dokumentach celnych – wyjaśnia Magdalena Skłodowska, rzecznik prasowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Jak dodaje gość radiowej Jedynki, nowelizacja przepisów nie przewiduje zastąpienia tej opłaty recyklingowej inną kwotą, którą uiszczać mieliby sprowadzający auta do Polski.

Wpływy z opłaty recyklingowej zasilały NFOŚiGW

Środki z opłaty recyklingowej zasilały dotychczas kasę Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na co były przeznaczane uzyskiwane w ten sposób pieniądze, wyjaśnia rzeczniczka instytucji.

REKLAMA

- Roczne wpływy z opłaty recyklingowej wynosiły kilkaset milionów złotych. Polacy sprowadzają bardzo dużo pojazdów z zagranicy. Te pieniądze zasilały konto NFOŚiGW i były przeznaczone na gospodarkę odpadami, na działania prośrodowiskowe i także na dofinansowanie zezłomowania aut w profesjonalnych stacjach demontażu pojazdów – wylicza Magdalena Skłodowska. – W 2015 roku zawarliśmy niemal 800 umów z takimi stacjami, wypłacając im ok. 150 mln zł dofinansowania. Takie dofinansowanie było wypłacane do tony zezłomowanego pojazdu – dodaje.

Na pomoc, jak wyjaśnia gość radiowej Jedynki, mogły liczyć także gminy i powiaty.

- Za każdy pojazd oddawany do stacji dostawały one 4 tys. zł – mówi Magdalena Skłodowska.

Pożyczki na recykling

Stacje demontażu będą mogły otrzymywać pożyczki na recykling.

REKLAMA

- Fundusz przygotował program pożyczek dla stacji demontażu pojazdów, żeby mogły one w tym okresie przejściowym poradzić sobie – zaznacza Magdalena Skłodowska.

Utrzymanie pomocy dla samorządów

Jak dodaje jednak rzecznika, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska zdecydował jednak o utrzymaniu pomocy dla samorządów, które oddawały do złomowania pojazdy porzucone, a znajdowane na terenie danej gminy.

- W 2015 roku taką pomoc uzyskało ok. 250 gmin i powiatów. W przyszłym roku także będzie ona wypłacona. Z tym, że stawka za jeden pojazd zostanie zmniejszona z 4 tys. zł do 2 tys. zł – wyjaśnia Magdalena Skłodowska.

Przypomnijmy, że obowiązek przyjmowania wycofanych pojazdów mają także dilerzy i komisy samochodowe.

REKLAMA

Aleksandra Tycner, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej