Podpisano polsko-rosyjskie porozumienie transportowe. TIR-y ruszą za kilka dni
Już za kilka dni polskie ciężarówki będą mogły wjechać do Rosji. W Moskwie podpisano polsko-rosyjskie porozumienie dotyczące przewozów towarowych. Ma ono charakter czasowy i będzie obowiązywało do 15 kwietnia.
2016-02-20, 13:10
Posłuchaj
Już za kilka dni polskie ciężarówki będą mogły wjechać do Rosji. W Moskwie podpisano polsko-rosyjskie porozumienie dotyczące przewozów towarowych. Ma ono charakter czasowy i będzie obowiązywało do 15 kwietnia. Więcej na ten temat nasz moskiewski korespondent Maciej Jastrzębski
Dodaj do playlisty
W tym czasie Rosjanie zobowiązali się do wprowadzenia zmian w przepisach wykonawczych, dotyczących ruchu zagranicznych ciężarówek na terenie Federacji Rosyjskiej. Negocjatorzy obu krajów zgodzili się, że każda ze stron dostanie po 20 tysięcy zezwoleń, których ważność wygaśnie 15 kwietnia. W tym czasie prowadzone będą dalsze konsultacje, które pozwoliłyby na podpisanie porozumienia długoterminowego.
J. Szmit: Do 15.04 Rosja wprowadzi nowe rozwiązania, by nie paraliżować polskiego transportu
TVN24/x-news
Ruch zostanie wznowiony na początku przyszłego tygodnia
Przewodzący grupie polskich negocjatorów wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit zapewnił, że ruch ciężarówek między Polską a Rosją powinien zostać wznowiony na początku przyszłego tygodnia. Jak podkreślają eksperci uczestniczący w negocjacjach, dzięki staraniom strony polskiej udało się wprowadzić takie zmiany w porozumieniu z Rosją, które są w interesie wszystkich krajów Unii Europejskiej.
Szczegóły porozumienia- każda ze stron otrzyma po 20 tys. pozwoleń
- Po trudnych i skomplikowanych negocjacjach udało się osiągnąć porozumienie w sprawie wznowienia międzynarodowych przewozów drogowych do Rosji. Po zakończeniu rozmów, które odbyły się w dniach 18-19 lutego 2016 r w Moskwie, wiceministrowie Jerzy Szmit i Nikołaj Asauł podpisali protokół. Ustalono w nim, że strony wymienią się zezwoleniami, które będą ważne do 15 kwietnia 2016 r. Polscy przewoźnicy otrzymają 20 tys. zezwoleń – 10 tys. ogólnych i 10 tys. na przewozy z/do krajów trzecich. Stronie rosyjskiej również przysługuje 20 tys. zezwoleń – 19,5 tys. ogólnych i 500 na przewozy z/do krajów trzecich - informuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Powiązany Artykuł

Poważne problemy polskich transportowców. To czubek góry lodowej?
Rosja zmieni regulacje
- Dzisiaj została podjęta decyzja, że znaczna część tych regulacji, które wprowadziła strona rosyjska, a które bardzo uderzały w polski transport, zostanie przepracowana. Został wyznaczony termin tego. 15 kwietnia to jest termin, w którym będą traciły moc te zezwolenia, które będą wydane na okres przejściowy, o którym dzisiaj rozmawialiśmy - oświadczył wiceminister.
- Do 15 kwietnia też strona rosyjska zobowiązała się, że wprowadzi nowe rozwiązania prawne, które cofną te najbardziej dotkliwe, a mam nadzieję, że wszystkie te rozstrzygnięcia, które nie wynikają z mechanizmów rynkowych, tylko tak naprawdę są krokiem administracyjnym - mówił Szmit po zakończonych polsko-rosyjskich rozmowach dotyczących samochodowych przewozów towarowych.
Polska strona liczy na porozumienie długoterminowe, które nie pozwoli na powtórkę probnlemów
Jak podkreślił Jerzy Szmit, podpisany w piątek protokół „kończy okres, w którym nie było normalnego transportu między Polską a Federacją Rosyjską”. „Dokument pozwoli wznowić transport, ale jednocześnie zobowiązuje obie strony do ustanowienia takich warunków dwustronnych, aby w przyszłości tego typu sytuacje [tj. wstrzymanie transportu - PAP] już nie miały miejsca” – ocenił Szmit.
Wiceminister i przedstawiciel przewoźników: rozmowy z Rosjanami są trudne
TVN24/x-news
Rosja zmieniła przepisy
W grudniu ub.r. strona rosyjska wydała przepisy wykonawcze do umowy międzyrządowej z 1996 r., która określa zasady realizowania przewozów drogowych pomiędzy Polską a Rosją. Zmieniły one znaczenie pojęcia przewozu na rzecz kraju trzeciego. Nowe przepisy strona rosyjska rozciąga także na towary produkowane w Polsce, np. przez filie firm zagranicznych traktując je, jako przewóz na rzecz kraju trzeciego. A liczba zezwoleń na tego typu przewóz jest bardzo ograniczona.
W 2015 r. obowiązywał kontyngent w wysokości 250 tys. zezwoleń dla polskich kierowców podzielonych na trzy kategorie: przewozy tranzytowe, przewozy dwustronne i tzw. kraje trzecie.
PAP/IAR, abo