Metro w Warszawie: wiemy, jak wyglądały nowe stacje. Miasto wybrało projektantów
Przeszklone, lekkie wejścia i wygląd nawiązujący do otoczenia - takie mają być kolejne stacje metra na Targówku i w kierunku Bemowa. Konkurs na koncepcję stacji wygrały firmy ILF Consulting Engineers Polska oraz konsorcjum Biura Projektów "Metroprojekt" i AMC Andrzej M. Chołdzyński.
2016-02-24, 15:30
Pierwsza firma przygotowała koncepcję architektoniczną dla trzech stacji na Targówku, a druga dla dwóch w kierunku Bemowa. Ten etap rozbudowy metra nazywany jest potocznie etapem 3+2.
- Nadesłane prace były analizowane pod wieloma kryteriami - rozwiązania architektoniczne, eksploatacyjne, powiązanie z innymi środkami komunikacji, koszty wykonania, oddziaływanie na środowisko - powiedziała na środowej konferencji prasowej prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Zwycięskie firmy zaprezentowały wizualizacje przyszłych stacji. Wejścia do stacji mają być przeszklone, lekkie i oszczędne w formie. Natomiast wygląd samych stacji ma nawiązywać do ich bezpośredniego otoczenia.
Dwie stacje na Bemowie
Na Bemowie powstaną w etapie 3+2 dwie stacje. Pierwsza, przy tamtejszym ratuszu, ma mieć sufit i ściany w kolorze miedzianym oraz białe filary. Druga stacja na Bemowie - Wola Park - na wizualizacji miała zielone ściany i sufit w kolorze kremowo-brązowym.
Przez cały czas budowy stacji na Bemowie ma być przejezdna przynajmniej jedna jezdnia ul. Górczewskiej.
Trzy stacje na prawym brzegu Wisły
Po prawej stronie Wisły, w kierunku północnym zostaną wybudowane trzy stacje, roboczo nazywane Zacisze, Kondratowicza i Bródno. Jak powiedział Mikołaj Kołacz z ILF Consulting Engineers Polska, stacja Zacisze ma mieć zielono-szare ściany, co ma nawiązywać do bezpośredniego otoczenia stacji. Kolorystyka ciepło-czerwona ma charakteryzować stację Kondratowicza, natomiast zimna, niebieska barwa ma zdobić stację Bródno.
Konkurs na koncepcję architektoniczną stacji etapu 3+2 Metro Warszawskie ogłosiło na początku 2015 r., prace konkursowe złożyło sześć firm., z których sąd konkursowy wybrał po jednej dla każdego z odcinków. Zwycięskie pracownie otrzymają teraz nagrody w wysokości po 50 tys. zł i zaproszenia do negocjacji z wolnej ręki na realizację projektów stacji i tuneli szlakowych.
PAP, awi
Polecane
REKLAMA