Setki sklepów otwartych w rok. Rzutki konkurent goni Biedronkę i Lidla
Sieć Lewiatan powiększyła się w tym roku już o 225 sklepów. Pod względem liczby placówek zaczyna doganiać Biedronkę, ale obrotami jeszcze jest daleko za Dino.

Andrzej Mandel
2025-11-06, 13:06
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Sieć sklepów Lewiatan urosła o 225 placówek w pierwszych trzech kwartałach 2025 roku. Łącznie ma ich teraz 3292 sklepy
- Polska Sieć Handlowa Lewiatan operuje w modelu franczyzy - sklepy należą do niezależnych właścicieli działających pod wspólną marką i w oparciu o wspólne zasady
- Choć pod względem placówek PSH Lewiatan wyprzedza Dino i dogania Biedronkę, to obrotami daleko mu jeszcze do Dino Polska, a tym bardziej do Biedronki
Lewiatan nabrał wiatru w żagle
Polska Sieć Handlowa Lewiatan otworzyła w tym roku już 225 nowych sklepów i tym samym ma ich już 3292. Pod względem ich liczby daje jej to drugie miejsce po Biedronce (w segmencie supermarketów i dyskontów). Choć jej właściciel, Grupa Eurocash ma lekką zadyszkę i np. restrukturyzuje sieć Delikatesy Centrum, to Lewiatan wyraźnie nabrał wiatru w żagle.
Co więcej, rośnie średnia powierzchnia sklepów Lewiatana. W sieci jest już 540 supermarketów mających więcej niż 300 metrów kwadratowych, a średnia powierzchnia sklepu to już ponad 200 metrów kwadratowych. Oznacza to, że Lewiatan coraz mocniej wchodzi w bardziej komfortowy dla klientów model nieco większych (ale nie olbrzymich) placówek.
Niemniej ich główną cechą pozostaje to, że są to placówki położone możliwie najbliżej klienta i zróżnicowane wielkością. Pozwala to lepiej dopasowywać się do potrzeb konsumentów.
- Obserwujemy, że klienci coraz częściej wybierają wygodne zakupy blisko domu. W supermarketach, w których jednocześnie mogą kupić pieczywo, nabiał, świeże wędliny i mięso oraz owoce i warzywa. Do tego w wielu naszych placówkach mogą skorzystać z usług dodatkowych - stwierdził, cytowany przez serwis DlaHandlu, Marcin Poniatowski, członek zarządu i dyrektor ds. marketingu Lewiatan Holding.
Lewiatan - franczyzowy gigant
Sieć działa w innym modelu niż Biedronka, Dino czy Lidl. Jej sklepy to placówki franczyzowe, więc jest to model podobny do tego, w jakim działa Żabka. Każdy sklep ma innego właściciela, który działa przy wsparciu właściciela marki i w oparciu o reguły przez niego ustalone.
Model ten pozwala rosnąć sieci taniej niż konkurentom, ale ma też wady. Mimo dobrej kondycji całej sieci poszczególne placówki mogą znikać np. z powodu bankructwa czy innych problemów franczyzobiorcy.
Sieć Lewiatan miała w 2024 obroty na poziomie 17,5 mld złotych. W porównaniu do konkurencji wciąż wypada blado - Biedronka przekroczyła 100 mld zł przychodów, Lidl miał je na poziomie 45 mld złotych, a Dino było coraz bliżej 30 mld złotych z 29,2 mld złotych przychodu.
Czytaj także:
StartFragment
- Eurocash zamyka Delikatesy Centrum. Zniknęło już 35 sklepów
- Oto największe sieci handlowe w Polsce. Dino i Lidl rozpychają się
- Tak Dino odbija klientów Biedronce. Stawia na jedną kluczową zasadę
Źródło: DlaHandlu/Andrzej Mandel