Eurocash zamyka Delikatesy Centrum. Zniknęło już 35 sklepów
Sieć Delikatesy Centrum, która w reklamach wbijała szpilkę Lidlowi i Biedronce, najwyraźniej ma problemy. Jej właściciel - Grupa Eurocash - zamyka nierentowne sklepy szukając oszczędności.
2025-09-05, 14:39
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Grupa Eurocash zamknęła w 2025 35 sklepów działających pod szyldem Delikatesy Centrum. 16 zamknięto w pierwszym kwartale, 19 w drugim
- Zamknięte placówki uznane zostały za nierentowne. Koszt ich zamknięcia wyniósł ok. 9 mln złotych
- Redukcja sieci handlowej ma przynieść Grupie Eurocash około 19 mln złotych oszczędności tylko w tym roku
Grupa Eurocash zwija nieco Delikatesy Centrum
Mająca siedzibę w podpoznańskich Komornikach Grupa Eurocash ma problemy z siecią sklepów Delikatesy Centrum. Mimo rzucania rękawicy Biedronce i Lidlowi sieć ta nie osiągała zakładanych wyników finansowych.
W efekcie Grupa Eurocash zamknęła w 2025 już 35 sklepów tej sieci. 16 zostało zamkniętych w pierwszym kwartale, a 19 w drugim. Dało to, jak podał prezes Paweł Surówka, 8,6 mln złotych oszczędności tylko w przypadku zamkniętych w II kwartale sklepów.
Jednak samo zamknięcie sklepów też kosztowało. Grupa Eurocash na likwidację placówek wydała ok. 9 mln złotych.
💡 Czym jest "restrukturyzacja" i dlaczego zamykanie sklepów może prowadzić do zysku?
Na pierwszy rzut oka zamykanie sklepów wydaje się oznaką porażki. W biznesie jest to jednak często element restrukturyzacji – czyli świadomego procesu naprawczego. Polega on na analizie całej firmy i "odcięciu" jej najsłabszych, nierentownych części, aby reszta mogła zdrowo rosnąć.
Jak pokazuje przykład sieci Duży Ben, zamknięcie 40 nierentownych placówek pozwoliło całej marce po raz pierwszy w historii osiągnąć zysk. To trudna, ale często konieczna decyzja: lepiej poświęcić kilka chorych gałęzi, by uratować całe drzewo.
Kłopoty Delikatesów Centrum, pierwsze zyski Dużego Bena i Frisco
Choć zamknięcie 35 sklepów nie wygląda najlepiej, to jednak w ramach Delikatesów Centrum nadal działa ok. 1300 placówek. Zamykanie nierentownych sklepów służy, jak podaje Eurocash, oszczędnościom i poprawie wyników.
Takie działanie może być skuteczne, co pokazuje przykład sieci sklepów monopolowych Duży Ben. Grupa Eurocash zamknęła w pierwszym kwartale aż 40 placówek (sieć ma ok. 250 punktów sprzedaży). Pozwoliło to marce Duży Ben osiągnąć w II kwartale dodatnią rentowość po raz pierwszy w jej historii.
Dobre wyniki odnotowała też marka Frisco.pl, która po raz pierwszy odnotowała dodatnią rentowność. To szansa na to, że e-zakupy spożywcze zaczną przynosić zyski.
🛒 Kto jest kim w imperium Eurocash?
Te popularne szyldy, które mijasz codziennie, należą do jednego właściciela. Większość z nich to placówki franczyzowe, zrzeszone w sieci należącej do Grupy Eurocash.
ABC
Groszek
Delikatesy Centrum
Lewiatan
Euro Sklep
Duży Ben
Frisco.pl
Supermarket online
Grupa Eurocash jest największym w Polsce dystrybutorem dóbr szybkozbywalnych (FMCG). Należą do niej także marki ABC, Groszek, Delikatesy Centrum, Duży Ben, Lewiatan (ta sieć też ostatnio zamknęła trochę sklepów) czy Euro Sklep. Większość z łącznie 15,5 tys. placówek prowadzona jest przez niezależnych przedsiębiorców na zasadzie franczyzowej, agencyjnej lub partnerskiej.
Czytaj także:
- Codziennie znika 10 sklepów. Ale są branże, w których ich przybywa
- Łódź dołącza do grona miast z nocnym zakazem sprzedaży alkoholu. Radni zdecydowali
- Twoja ulubiona czekolada po cichu schudła? Producent Milki pozwany za zmniejszanie tabliczek
Źródło: Business Insider/Dla Handlu/Andrzej Mandel