Twoja ulubiona czekolada po cichu schudła? Producent Milki pozwany za zmniejszanie tabliczek

Waga tabliczek czekolady Milka stała się powodem pozwu, który organizacja konsumencka złożyła do niemieckiego sądu. Zmniejszenie wagi tabliczek poprzedziła podwyżka cen. 

Andrzej Mandel

Andrzej Mandel

2025-09-04, 16:21

Twoja ulubiona czekolada po cichu schudła? Producent Milki pozwany za zmniejszanie tabliczek
Czekolady Milka w niemieckim supermarkecie. Foto: IMAGO/mix1/Imago Stock and People/East News

Najważniejsze informacje w skrócie: 

  • Niemieckie Stowarzyszenie Konsumentów złożyło pozew przeciwko koncernowi Mondelez. Przedmiotem sporu jest zmniejszenie wagi tabliczek czekolad Milka ze 100 do 90 g i sposób komunikacji tej zmiany
  • Według organizacji konsumenckiej tuż przed zmniejszeniem wagi tabliczek ceny czekolad Milka wzrosły
  • Koncern Mondelez broni się, że o zmianie informuje prawidłowo na opakowaniach

Kurcząca się czekolada i rosnące ceny

Niemieccy konsumenci w ostatnim czasie padli ofiarą tzw. downsizingu (zmniejszania wagi produktu). W tym konkretnym przypadku zmalały tabliczki czekolad marki Milka produkowanych przez koncern Mondelez. Waga tabliczek spadła ze 100 do 90 gramów. Krótko przed skurczeniem się produktów Milki ich ceny, jak twierdzi serwis RetailDetail.eu, znacznie wzrosły. 

Konsumentom się to nie spodobało, a przynajmniej tym, którzy zauważyli ten fakt. Opakowanie bowiem nie zmieniło się, a na to, że tabliczka jest cieńsza o około 1 milimetr mało kto zwróci uwagę. Do tego na sklepowych półkach informacja o wadze tabliczki jest często zasłonięta, a sam produkt wiele osób kupuje "w ciemno", kierując się przywiązaniem do marki. 

🛒 Skimpflacja: gdy waga się zgadza, ale skład już nie

"Shrinkflacja", czyli zmniejszanie opakowania, to tylko jeden z trików producentów. Równie częstym, ale trudniejszym do wykrycia zjawiskiem jest "skimpflacja" (od ang. skimp – skąpić). Polega ona na utrzymaniu tej samej wagi i ceny produktu, ale przy jednoczesnym obniżeniu jego jakości poprzez zastąpienie droższych składników tańszymi. Przykłady? Mniejsza zawartość kakao w czekoladzie, użycie oleju palmowego zamiast masła kakaowego, czy dodanie większej ilości wody i wypełniaczy do parówek. To ukryta podwyżka, za którą płacimy gorszym smakiem i jakością.

- Wielu konsumentów od lat kupuje czekoladę Milka w tradycyjnym opakowaniu i zakłada, że ​​jej zawartość się nie zmieniła. Są jednak wprowadzani w błąd, ponieważ niektóre warianty zawierają teraz tylko 90 gramów za tę samą - a nawet wyższą - cenę - wyjaśniał serwisowi RetailDetail Armin Valet ze Stowarzyszenia Konsumentów. 

Dlatego hamburski oddział Niemieckiego Stowarzyszenia Konsumentów złożył przeciwko Mondelez skargę w sądzie domagając się ukarania za nieuczciwą konkurencję i wprowadzające w błąd opakowanie. 

Mondelez - o wszystkim informujemy

Koncern broni się, że informacja o nowej wadze tabliczek jest podana na opakowaniu. Co więcej, o zmianie miał też informować w mediach społecznościowych i na swojej stronie, gdzie znajduje się przegląd wszystkich produktów wraz z pełną informacją. A sama podwyżka cen była konieczna z uwagi na wzrost cen kakao - tu Mondelez ma rację, ceny kakao w ostatnich latach wystrzeliły w górę (przyp. red.). 

Stowarzyszenie Konsumentów uważa jednak, że informacja na opakowaniach jest podana małym drukiem (choć przyznaje, że na nich jest). Do tego wygląd opakowania się jednak nie zmienił. 

🐦 Historia kurczenia się Ptasiego Mleczka. Jak z pół kilo zostało 340 gramów?

Kultowe Ptasie Mleczko to doskonały przykład historycznego downsizingu w Polsce. Przez lata jego opakowanie "chudło" na naszych oczach:

Lata 90. i początek XXI w.: Standardowe opakowanie zawierało 500 gramów pianek.

Lata 2012-2020: Waga opakowania spadła do 380 gramów.

Lata 2021-2022: Kolejna redukcja do 360 gramów.

Od 2023 roku: Obecne opakowanie zawiera już tylko 340 gramów przysmaku.

Oznacza to, że na przestrzeni lat z opakowania zniknęło 160 gramów produktu, czyli prawie jedna trzecia jego pierwotnej wagi.

Równocześnie ze skargą do sądu Stowarzyszenie skierowało apel do rządu Niemiec, by zobowiązał prawnie producentów do umieszczania na opakowaniach wyraźnego ostrzeżenia o zmniejszeniu produktów. Miałoby ono być umieszczane minimum przez pół roku od zmniejszenia wagi wyrobu. Producenci mieliby być także zobowiązani do zmiany opakowań. 

Shrinkflacja, downsizing - co to jest? 

Wszystkie te pojęcia są wymienne - a najpopularniejsze jest określenie "downsizing" oznaczające z angielskiego "zmniejszanie rozmiaru". To zmniejszanie jest popularną strategią producentów mającą na celu utrzymanie jednostkowej ceny opakowania przy zwiększeniu lub utrzymaniu swojej marży. Dzięki zmniejszeniu wagi produktu w opakowaniu producent stwarza pozory, że produkt kosztuje tyle samo co przed zmianą lub niewiele drożej. 

Strategia ta stosowana jest szczególnie w sytuacji szybko rosnących cen surowców niezbędnych do produkcji danego towaru. W przypadku czekolad Milka jest to kakao. 

🧐 Jak nie dać się nabrać na shrinkflację? 3 rzeczy, na które musisz zwracać uwagę

Producenci liczą na nasze przyzwyczajenia i nieuwagę. Aby świadomie robić zakupy, wypracuj trzy proste nawyki:

Zawsze sprawdzaj gramaturę: Nie ufaj wielkości opakowania – jak pokazuje przykład Milki, może ono pozostać takie samo, mimo że produktu jest mniej. Zawsze sprawdzaj wagę lub objętość podaną małym drukiem.

Patrz na cenę jednostkową: To twój najlepszy sojusznik. Na etykiecie cenowej w sklepie, oprócz ceny za opakowanie, zawsze musi znajdować się cena za 100 gramów lub 1 kilogram/litr. Porównuj właśnie te wartości – one nigdy nie kłamią i od razu pokażą ci, który produkt jest naprawdę tańszy.

Bądź sceptyczny wobec "nowych, ulepszonych opakowań": Bardzo często zmiana szaty graficznej opakowania jest pretekstem do "przemycenia" mniejszej gramatury. Jeśli widzisz, że twój ulubiony produkt ma nowe opakowanie, z podwójną uwagą sprawdź jego wagę.

Opakowania czekolad Milka maleją również w Polsce. Coraz częściej na sklepowych półkach można znaleźć tabliczki ważące 90 gramów. Tymczasem tabliczka czekolady zwyczajowo ważyła 100 g i kupujący ten przysmak konsumenci, niezależnie od producenta, spodziewają się, że właśnie tyle będzie ona ważyć. 

Podobnie rzecz miała się kiedyś z masłem - dawniej kostka masła w Polsce ważyła 250 g. I do tej wagi odnosi się wiele dawnych przepisów kulinarnych, w tym tych pochodzących jeszcze z początków XXI wieku. Obecnie jednak kostka masła standardowo waży 200 g. 

Czytaj także: 

Źródło: RetailDetail.eu/Bild.de/Andrzej Mandel

Polecane

Wróć do strony głównej