Od 1 stycznia pasażer straci ulgi w transporcie?

1 stycznia 2017 roku wejdzie w życie nowa ustawa o publicznym transporcie zbiorowym.

2016-03-30, 20:59

Od 1 stycznia pasażer straci ulgi w transporcie?
Wiele linii autobusowych ważnych ze względów społecznych jest nierentownych.Foto: Pixabay

Posłuchaj

Dlaczego od 1 stycznia wielu pasażerów może stracić ulgi w transporcie, mówi w audycji Wszystko o gospodarce w radiowej Jedynce Grzegorz Kubalski, Zastępca Dyrektora Biura Związku Powiatów Polskich./Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Nowe prawo przyniesie wiele zmian, w tym także tych bezpośrednio dotykających pasażerów, a właściwie ich kieszeni. Już dziś bowiem wiadomo, że wielu z nich straci ulgi.

Ulga będzie zależeć od samorządów

Jak mówi Grzegorz Kubalski, Zastępca Dyrektora Biura Związku Powiatów Polskich, zgodnie z nowymi przepisami ustawowe uprawnienia będą obowiązywać na liniach, które zostaną uznane przez jednostki samorządu terytorialnego za linie użyteczności publicznej.

̶  W innych przypadkach wszystko będzie zależało od dobrej woli przewoźnika i od jego polityki cenowej – mówi ekspert.

Samorządy mogą na nowych rozwiązaniach tracić

Nowe przepisy oznaczają problemy także dla samorządów, które obawiają się, że system nie będzie się bilansował.

REKLAMA

̶  Byłoby zupełnie inaczej, gdyby ustawodawca wprowadził do przepisów tzw. prawo wyłączne - dodaje Kubalski.

Sytuację może uratować prawo wyłączne

Jak wyjaśnia, znaczna część linii, która ma duże znaczenie społeczne, jest deficytowa. Wprowadzenie prawa wyłącznego powoduje, że jeśli operator ma wyłączność na określoną, nierentowną trasę i ponosi na niej stratę, to może ją bilansować na liniach rentownych.

̶  Jeśli natomiast prawa wyłącznego nie ma, to oczywiście na liniach nierentownych jeździ sam, bo nie ma na to innych chętnych, a na liniach rentownych ma ostra konkurencję – mówi ekspert.

Konsekwencja tego - w opinii eksperta ZPP - będzie taka, że dany operator będzie wykazywał straty, a to z kolei otworzy mu drogę do wypłaty określonej rekompensaty przez jednostkę samorządu terytorialnego.

REKLAMA

Samorządy apelują o przesunięcie wejścia w ycie przepisów o dwa lata

Obecnie  na etapie przyjęcia planu transportowego lub zaawansowanych prac nad nim, jest co piąty duży powiat w kraju.  Jednocześnie, część samorządowców apeluje o przesunięcie wejścia w życie tych przepisów o 2 lata.

Błażej Prośniewski

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej