Jest porozumienie transportowe pomiędzy Polską i Rosją
Polscy i rosyjscy wiceministrowie odpowiedzialni za transport , po sześciu turach negocjacji, podpisali porozumienie dotyczące przewoźników z obu krajów.
2016-04-01, 15:45
Posłuchaj
Porozumienie w tej sprawie podpisali w piątek w Gdańsku wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit i wiceminister transportu Federacji Rosyjskiej Nikołaj Asauł po dwudniowych negocjacjach.
Jerzy Szmit ocenił, że obie strony musiały pójść na pewne ustępstwa, ale porozumienie jest satysfakcjonujące dla wszystkich. Jak mówił, Polska i Rosja otrzymają po 170 tysięcy pozwoleń, więc jest tu "równowaga".
Chcielibyśmy więcej
Wiceminister dodał, że 30 tysięcy pozwoleń ze wszystkich przyznanych naszemu krajowi to zezwolenia na tak zwane kraje trzecie, które mają zastosowanie, gdy transport do Rosji nie odbywa się bezpośrednio z Polski.
Powiązany Artykuł

Celnicy: ruch ciężarówek na granicy z obwodem kaliningradzkim zamarł
- To są te zezwolenia, które przez polskich przewoźników są najbardziej oczekiwane i zawsze jest największa dyskusja na ich temat - powiedział Jerzy Szmit. Przyznał, że "zdaje sobie sprawę, że te 30 tys. zezwoleń to nie jest wystarczająca liczba (...) chcielibyśmy więcej, ale w tym momencie musieliśmy się na taką ilość zgodzić". Zaznaczył, że strona rosyjska zobowiązała się do zmiany rozporządzeń wprowadzonych w ubiegłym roku, które w bardzo rażący sposób uderzały w obecność polskiego transportu w Rosji.
Możliwa korekta
Wiceminister transportu Rosji Nikołaj Asauł powiedział w Gdańsku, że "ustalone liczby zezwoleń uwzględniają porozumienie, które było ważne do końca ubiegłego roku". - Uważamy, że w warunkach obniżającego się rynku ta ilość zezwoleń jest wystarczająca zarówno dla strony polskiej jak i rosyjskiej – tłumaczył. Zadeklarował, że "jesteśmy w stanie w ciągu 14 dni spotkać się aby zdecydować o ewentualnym uzupełnieniu liczby zezwoleń". Zapewnił, że Rosja "zastosowała się do wszystkich sugestii polskiej strony wprowadzając nowe przepisy, które niedługo będą opublikowane w Rosji".
Posłuchaj
Chodzi o zmianę przepisów, które mają pozwolić na kwalifikowanie przewozu jako wymianę dwustronną a nie z/do krajów trzecich w sytuacjach, które nie są obecnie dopuszczalne.
Powiązany Artykuł

Rosyjskie TIR-y próbują omijać Polskę, drogą przez Białoruś
Strony ustaliły też, że będą pracować nad zmianą długofalowej umowy między Polska i Rosją, bo obecnie obowiązująca została podpisana 20 lat temu. - Czasy się zmieniły, są nowe warunki – stwierdził Szmit. Poinformował, że "dla rozwiązywania bieżących problemów, pojawiających się na drogach w obu krajach powołany zostanie specjalny zespół, który będzie na bieżąco interweniował w takich sytuacjach".
"Można prowadzić biznes"
Maciej Wroński ze Związku Pracodawców Transport i Logistyka ocenił, że porozumienie jest sukcesem. - Przede wszystkim będzie można stabilnie prowadzić biznes - dodał. Podkreślił, że "na skutek działania polskiego rządu, Federacja Rosyjska zmieniła swoje prawo, w sposób naprawdę rozsądny, uwzględniający nasze potrzeby".
Wyjaśnił, że poprzednio przyjęte przepisy w grudniu ub. roku praktycznie rzecz biorąc uniemożliwiały polskim przewoźnikom wykonywanie przewozów dwustronnych w bardzo wielu sytuacjach. Np. jako przewóz dwustronny nie mógł być realizowany transport towaru wyprodukowanego w polskiej fabryce, ale fakturowanego w centrali firmy znajdującej się w Paryżu czy Berlinie. - A teraz będzie to polski towar i będzie możliwość przewozu na zezwoleniach ogólnych, dwustronnych i to jest bardzo dobrze - wyjaśnił. - Oczywiście chciałoby się więcej, ale trzeba być realistą - dodał.
Pat transportowy między oboma krajami trwał od grudnia 2015 r.
IAR/PAP/fc