Terminal LNG w Świnoujściu ma zgodę na użytkowanie. 16 lipca zaczną się dostawy gazu
W środę wojewoda zachodniopomorski wydał pozwolenie na użytkowanie dla terminalu LNG w Świnoujściu - poinformował Gaz-System.
2016-04-27, 18:30
Posłuchaj
Ma to umożliwić komercyjne funkcjonowanie tej inwestycji. Pierwsza komercyjna dostawa LNG planowana jest na połowę lipca 2016 roku.
Pozwolenie otwiera drogę do użytkowania terminala
─ Pozwolenie na użytkowanie dla terminalu LNG – wraz z odbiorem instalacji od Generalnego Realizatora Inwestycji i uzyskaniem pozostałych decyzji administracyjnych – umożliwi komercyjne funkcjonowanie tej najważniejszej od wielu lat inwestycji gazowniczej. Dzięki niej Polska będzie mogła kupować gaz w dowolnym miejscu na świecie i odbierać surowiec z kierunków innych niż wschodni - zaznaczyła spółka.
W terminalu zmieści się 5 mld m sześc. gazu
Jak wyjaśniła, obecne techniczne możliwości regazyfikacyjne terminalu na poziomie 5 mld m sześc. gazu umożliwiają zaspokojenie 1/3 potrzeb polskiej gospodarki. "Jednocześnie rozpatrywana jest również rozbudowa infrastruktury do 7,5 mld m sześc." - dodano.
Spółka przekonuje, że terminal LNG jest pierwszą tego typu inwestycją w Europie Środkowo-Wschodniej. "Wraz z rozbudową gazociągów przesyłowych, a w szczególności połączeń z systemami gazowymi Europy, wzmocni się bezpieczeństwo energetyczne naszego regionu i możliwa będzie realna dywersyfikacja źródeł dostaw gazu. Zakończenie inwestycji w Świnoujściu i dostęp do globalnego rynku LNG otwiera także przed krajową gospodarką szerokie możliwości w handlowym obrocie gazem ziemnym i może w znaczący sposób umocnić pozycję Polski na europejskim rynku" - podkreślono.
Trwa techniczny odbiór terminala i ostatnie testy
Gaz-System poinformował ponadto, że w ostatnich tygodniach przeprowadzono na terminalu LNG w Świnoujściu testy eksploatacyjne, których celem było sprawdzenie "zgodności rzeczywistych parametrów procesowych instalacji z założeniami projektowymi i kontraktowymi". "Obecnie trwają ostatnie prace zmierzające do rozpoczęcia komercyjnego funkcjonowania terminalu LNG w Świnoujściu" - wskazała spółka.
Powiązany Artykuł
Amerykański gaz w Europie: będzie wojna cenowa z Gazpromem?
Na początku kwietnia br. - jak poinformowała spółka - pracę rozpoczęła komisja odbiorowa. Jej zadaniem jest odbiór końcowy infrastruktury od generalnego realizatora inwestycji oraz przejęcie terminalu LNG do eksploatacji przez służby techniczne spółki Polskie LNG, której właścicielem jest Gaz-System.
16 lipca ruszają komercyjne dostawy gazu
16 lipca rozpocznie się komercyjna dostawa gazy - zapowiedział Jan Chadam, prezes Polskiego LNG.
Prezes Chadam poinformował, że terminal jest gotowy do eksploatacji i zgodnie z kontraktami w połowie każdego miesiąca będzie tu przybywał jeden statek. "Gazoport przeszedł pomyślnie wszystkie testy i teraz trwają prace porządkowe. Polskie LNG stanie się jego operatorem pod koniec maja w momencie podpisania ostatecznego protokołu z wykonawcą" - wyjaśnił.
Dostawy z Kataru, Norwegii i USA
11 grudnia 2015 do Świnoujścia przypłynął katarski statek Al Nauman z pierwszą dostawą gazu, potrzebną do rozruchu instalacji. Z kolejnym transportem niebieskiego paliwa ta sama jednostka zacumowała 8 lutego tego roku. Zainteresowanie świnoujskim gazoportem oprócz firm z Kataru wyrażają również inni dostawcy z Norwegii i Stanów Zjednoczonych - dodał szef Polskiego LNG. Jak zaznaczył, możliwe jest podpisanie kolejnych kontraktów jeszcze w tym roku.
REKLAMA
Świnoujście liczy na wpływy z podatków
Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia, oczekuje, że uruchomienie komercyjne gazoportu przyspieszy uzyskanie podatku od budowy, który zasili znacząco budżet miasta i pozwoli na budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin. Prezydent szacuje, że należny mu podatek będzie w granicach 35 do 50 milionów złotych, zaś koszt czteroletniej budowy tunelu wyniesie około 120 milionów złotych.
Polski terminal największy nad Bałtykiem
Polski gazoport to największa instalacja regazyfikacyjna w basenie Morza Bałtyckiego. Rocznie terminal będzie mógł przyjąć 5 miliardów metrów sześciennych gazu. Początkowo świnoujski terminal LNG miał być otwarty w czerwcu 2014 roku. Przyczyną opóźnień była fala bankructw polskich firm budowlanych w 2012 roku. Inwestycja kosztowała 3 miliardy złotych. Budowa falochronu pochłonęła kolejny miliard złotych, a ponad pół miliarda kosztował gazociąg prowadzący ze Świnoujścia w głąb Polski.
Na świecie funkcjonuje obecnie około 100 terminali LNG. W Europie jest ich 23, liderem pod tym względem jest Hiszpania.
IAR, PAP, jk
REKLAMA
REKLAMA