Małe firmy z Polski Wschodniej dostaną unijne wsparcie na ekspansję zagraniczną

10 mln złotych czeka na polskie mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, które chcą rozwijać swoją działalność za granicą.

2016-05-04, 19:37

Małe firmy z Polski Wschodniej dostaną unijne wsparcie na ekspansję zagraniczną
. Foto: shutterstock

Posłuchaj

Są unijne środki na wsparcie ekspansji zagranicznej małych firm. Kto i na jakich zasadach może się o nie starać, wyjaśnia w audycji Wszystko o gospodarce Radosław Runowski, dyrektor departamentu Wsparcia e-gospodarki w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości./Karolina Mózgowiec, Naczelna Radekcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Wsparcie ze środków unijnych mogą otrzymać firmy z 5 wschodnich województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego.

Na co dokładnie - wymienia Radosław Runowski, dyrektor departamentu Wsparcia e-gospodarki w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Dofinansowanie doradztwa, organizacją misji i targów oraz systemów informatycznych

̶  Dofinansowanie obejmuje koszty związane z doradztwem, z organizowaniem targów i misji handlowych oraz z wdrożeniem systemów informatycznych ułatwiających wymianę między partnerami zagranicznymi – mówi ekspert.

Dwuetapowe wsparcie

Wsparcie udzielane jest dwuetapowo.
 Jak wyjaśnia ekspert, w ramach pierwszego etapu przygotowywany jest model biznesowy związany z internacjonalizacją eksportu – tu będzie można uzyskać dofinansowanie do 50 tys. złotych.

̶  Natomiast w ramach drugiego etapu, w którym przedmiotem dofinansowania są targi, misje, ale także doradztwo i wartości niematerialne i prawne związane z przygotowaniem systemów komputerowych do obsługi kontrahentów zagranicznych, można uzyskać dofinansowanie do 500 tys. zł – wyjaśnia ekspert.

Polskie mikrofirmy prawie nic nie eksportują

Odsetek eksporterów wśród polskich firm to jedynie 3,6 proc. Najmniej aktywne pod tym względem są mikrofimy. Ponad 95 proc. z nich nie sprzedaje niczego za granicę.

̶  Przyczyną tego stanu rzeczy jest na pewno brak świadomości, że warto różnicować rynki, na których będziemy sprzedawać swoje produkty, a także bariera językowa – mówi ekspert.

Środki unijne na rozwój eksportu mają być dla przedsiębiorców zachętą, by wyjść ze swoimi produktami i usługami za granicę i pokonać różne bariery.

Wnioski o wsparcie na rozwój eksportu można składać do 20 maja. Informacje na stronie www.parp.gov.pl.

Karolina Mózgowiec, jk

Polecane

Wróć do strony głównej