Korzystasz z PayPala? KNF: dużo ryzykujesz

2016-05-09, 12:12

Korzystasz z PayPala? KNF: dużo ryzykujesz
Komisja Nadzoru Finansowego i banki przestrzegają przed podawaniem danych umożliwiających logowanie do naszego konta pośrednikom. Foto: Glow Images/East News

Komisja Nadzoru Finansowego ostrzega przed dopuszczaniem pośredników, do bankowych płatności internetowych. Chodzi o sprawę PayPala, który zmienił dostawcę obsługującego konta klientów.

Posłuchaj

O tym, że KNF przestrzega przed płaceniem przy udziale pośredników w Po pierwsze ekonomia radiowej Jedynki (Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Nowy pośrednik wymaga od użytkownika podania wrażliwych danych, czyli numer konta bankowego i hasła. To praktyki, które zagrażają bezpieczeństwu  e-płatności - podkreśla Maciej Krzysztoszek z KNF-u.

- Nasz ostatni komunikat dotyczy płatności internetowych z udziałem pośredników. Chodzi o przypadki, w których dokonujemy zakupów przez internet i ze strony sklepu internetowego jesteśmy przekierowywani na stronę pośrednika, który uczestniczy w naszej transakcji. Na stronie pośrednika jesteśmy proszeni o podanie loginu i hasła do naszego konta, a następnie do potwierdzenia transakcji, która jest zawierana rzekomo w naszym imieniu – wyjaśnia gość radiowej Jedynki.

Pośrednicy naruszają umowę z bankiem

Dopiero po otrzymaniu wszystkich danych, pośrednik będąc zalogowanym na rachunek bankowy klienta dokonuje takiej transakcji. Ponadto, często zastrzega też sobie, prawo do odczytania salda konta posiadacza rachunku oraz sprawdzenia historii transakcji.

- To jest ingerowanie w umowę zawartą między stronami i dlatego, jeśli udostępniamy dane o naszym rachunku to nie dostosowujemy się do zobowiązań, które ciążą na nas jako klientach banku – przekonuje ekspert.

REKLAMA

Bank nie ponosi odpowiedzialności

A to może nas słono kosztować, bo w umowie z bankiem zobowiązujemy się do dochowania należytej dbałości o bezpieczeństwo naszych danych, a tym samym zebranych na rachunku środków - podkreśla Paweł Widawski ze Związku Banków Polskich.

- Umowa, którą zawarł klient z bankiem zakazuje przekazywania osobie trzeciej loginu, hasła i kodów autoryzacyjnych. Jeśli klient to zrobi, to odpowiedzialność za nieautoryzowane transakcje są po jego stronie. Bank się odcina od odpowiedzialności – tłumaczy specjalista.

Zagrożeń jest coraz więcej

Komisja Nadzoru Finansowego i banki przestrzegają więc przed podawaniem danych umożliwiających logowanie do naszego konta pośrednikom. To ważne, bo i cyberzagrożeń  też jest coraz więcej

- Rośnie liczba zagrożeni, bo coraz częściej korzystamy z e- bankowości. Nasz system bankowości należy do jednego z najbezpieczniejszych w Europie. To wynika z faktu, że system bankowy w Polsce należy do jednych z najnowocześniejszych – dodaje.

REKLAMA

Pamiętajmy więc, by nie podawać loginu i hasła osobom trzecim. O takie dane nie prosi nigdy też sam bank. Warto też sprawdzać historię rachunku, by weryfikować, czy nie było transakcji, których nie znamy.

Elżbieta Szczerbak, abo

 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej