Niemcy: w 2018 roku myto dla ciężarówek na wszystkich drogach krajowych
Kierowcy aut ciężarowych będą musieli od 1 lipca 2018 roku płacić za korzystanie ze wszystkich dróg krajowych w Niemczech - postanowił w środę rząd w Berlinie. Obecnie myto obowiązuje tylko na autostradach. Rząd liczy na wpływy w wysokości 2 mld euro rocznie.
2016-05-11, 13:59
Posłuchaj
Niemiecki minister transportu Alexander Dobrindt powiedział, że decyzja oznacza zmianę systemu finansowania infrastruktury drogowej. Zamiast finansowania z podatków przechodzimy na finansowanie przez użytkowników (dróg) - wyjaśnił.
Projekt ustawy ma trafić niebawem do parlamentu.
Myto dla ciężarówek o tonażu powyżej 7,5 tony obowiązuje obecnie na 13 tys. km autostrad i 2,3 tys. km wybranych dróg krajowych (Bundesstrassen) o czterech pasach ruchu w jednym kierunku.
Po wejściu w życie nowych przepisów myto zacznie obowiązywać na dodatkowych 40 tys. kilometrów dróg. Z wyliczeń rządowych wynika, że liczba pojazdów, które obecnie unikają opłat, korzystając z mniejszych dróg krajowych, wynosi co najmniej 130 tys.
Co z autami mniejszymi?
Rząd zapowiedział, że do końca 2017 roku przeanalizuje, czy celowe jest objęcie mytem także mniejszych samochodów dostawczych powyżej 3,5 tony oraz autokarów.
Do budżetu państwa z opłat za korzystanie z autostrad wpływa obecnie 4,5 mld euro rocznie. Rząd spodziewa się, że zmiana przepisów spowoduje zwiększenie wpływów o kolejne 2 mld euro.
Obecna decyzja jest kolejnym krokiem w kierunku przerzucenia kosztów utrzymania infrastruktury drogowej na kierowców.
Opłaty za korzystanie z autostrad dla samochodów ciężarowych w Niemczech pobierane są od 2005 roku.
W 2015 roku Niemcy przyjęły ustawę wprowadzającą myto dla wszystkich kierowców samochodów osobowych i pojazdów kempingowych korzystających z niemieckich autostrad i dróg krajowych. Przepisy te nie weszły w życie ze względu na zastrzeżenia Komisji Europejskiej. Kierowcy pojazdów zarejestrowanych w Niemczech mieli dostać pełną rekompensatę poniesionych w związku z tym kosztów poprzez obniżkę podatku od pojazdów drogowych. KE uważa, że niemiecka ustawa nie jest zgodna z unijnym prawem, bo dyskryminuje kierowców ze względu na narodowość.
PAP, abo