Plan Junckera: Polska będzie walczyć o pieniądze, ale…

47 projektów z Polski o wartości blisko 81 miliardów złotych będzie ubiegać się o wsparcie z Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych, czyli z finansowego filaru Planu Junckera.

2016-06-22, 13:19

Plan Junckera: Polska będzie walczyć o pieniądze, ale…
Od lewej: Adam Ruciński prezes firmy doradczej BTFG, Jakub Kurasz z PWC, Tomasz Kaczor główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego . Foto: PR24

Posłuchaj

Puls gospodarki cz. 1 – gośćmi Polskiego Radia 24 byli Adam Ruciński prezes firmy doradczej BTFG, Jakub Kurasz z PWC, Tomasz Kaczor główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego (Sylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Plan Junckera może być pomocny w realizacji Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, a najwięcej projektów zgłosił sektor energetyczny - zauważa Adam Ruciński prezes firmy doradczej BTFG.

- Projekty są raczej klasyczne, czyli infrastruktura energetyczna. Od wielu lat mówi się, że energetyka potrzebuje unowocześnienia i olbrzymich nakładów, te pieniądze, które byśmy dostali i tak nie załatwią sprawy, ale niewątpliwie pomogą. Pojawia się również kolej, są Przewozy Regionalne. Spółka jest obecnie w skomplikowanej sytuacji finansowej. Pasażerowie oczekują lepszego taboru i lepszego serwisu – wylicza gość.


Posłuchaj

Adam Ruciński prezes firmy doradczej BTFG: te branże mogą liczyć na wsparcie 1:03
+
Dodaj do playlisty

Musimy konkurować o pieniądze

Polskie projekty będą musiały jednak konkurować z projektami z innych krajów i to też będzie dla nas wyzwanie oraz ciekawe doświadczenie - podkreśla Tomasz Kaczor główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego.

- Ciekaw jestem jak wypadniemy w konkurencji międzynarodowej. Warto pamiętać, że to są pieniądze zwrotne, co więcej będziemy musieli konkurować o nie z innymi krajami. My nie mamy swojego wydzielonego woreczka, jak to jest w przypadku funduszy strukturalnych, z którego możemy czerpać i nikt nam tego nie zabierze. My będziemy walczyć o te fundusze – przypomina ekspert.

REKLAMA


Posłuchaj

Tomasz Kaczor główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego: o silnej międzynarodowej konkurencji 0:37
+
Dodaj do playlisty

Impuls do inwestycji

Plan Juncekra ma wzmocnić europejską gospodarkę - przypomina Jakub Kurasz z PWC.

- Cel jest jeden pobudzić europejskie inwestycje, które w efekcie kryzysu zmieniły się o 200-300 mld euro. Cały fundusz ma szanse pobudzić inwestycje rzędu ponad 300 mld euro – wylicza rozmówca.


Posłuchaj

Jakub Kurasz z PWC o skali inwestycji 0:27
+
Dodaj do playlisty

Zastrzyk gotówki

W ten sposób plan Junckera doskonale wpisuje się w nasz plan, bo jednym z celów rządowego planu jest podniesienie poziomu inwestycji w Polsce - dodaje Adam Ruciński.

- Sam pomysł jest dobry, bo jest on oparty na tym, że trzeba dać gospodarce pieniądze i to najlepiej przez inwestycje. Jak następuje zastrzyk gotówki to korzystamy z tego wszyscy – tłumaczy.

REKLAMA


Posłuchaj

Adam Ruciński prezes firmy doradczej BTFG: sam pomysł jest dobry 0:25
+
Dodaj do playlisty

Brakuje nam doświadczenia

W tym kontekście dobrze by było, żeby jak najwięcej pieniędzy trafiło do naszego kraju, bo polskim firmom trudno będzie zdobywać zamówienia przy inwestycjach za granicą - uważa Tomasz Kaczor. 

- Kraje starają się dość zazdrośnie strzec pieniędzy wydawanych ze źródeł publicznych. Dodatkowo, żeby walczyć w Europie trzeba mieć doświadczenie. Dużo łatwiej będzie się wykazać się nim niemieckim firmom, niż polskim – dodaje.


Posłuchaj

Tomasz Kaczor główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego: potrzebujemy więcej doświadczenia 0:20
+
Dodaj do playlisty

Wsparcie w ramach Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych ma być dostępne do lipca 2019 roku, ale środki mogą wyczerpać się wcześniej. O pomocy decyduje więc dobre przygotowanie inwestycji i czas.

Najliczniejszą grupą projektów z Polski są przedsięwzięcia z sektora energetycznego - 22. Na liście znajduje się również 7 projektów z zakresu transportu szynowego, w tym związane z projektowaniem i budową taboru oraz inwestycjami w infrastrukturę oraz 4 projekty z zakresu transportu morskiego. Najbardziej kosztowny dotyczy rozbudowy infrastruktury portowej w Szczecinie.

REKLAMA

Sylwia Zadrożna, abo

 

 

 

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej