MFW obniżył prognozę wzrostu PKB Polski w 2016 roku
Wzrost gospodarczy w Polsce spowolni nieco do 3,5 proc. w tym roku (z 3,6 proc. w ub.r.), zaś w kolejnym roku przyspieszy do 3,7 proc., prognozuje Międzynarodowy Fundusz Walutowy.
2016-07-06, 07:19
Na początku maja br. Fundusz prognozował wzrost PKB na te lata na poziomie 3,6 proc., natomiast później sygnalizował, że wzrost pozostanie silny w 2016 r. i przyspieszy do blisko 4 proc. w 2017 r.
MFW prognozuje obecnie, że PKB Polski wzrośnie o 3,4 proc. w 2018 r., o 3,2 proc. w 2019 r. oraz po 3,1 proc. w 2020 i 2021 r., podano w komunikacie poświęconym zakończeniu konsultacji z Polską.
Gospodarka rozwija się dobrze, lecz są zagrożenia
"Gospodarka rozwija się silnie, ale czynniki zewnętrzne nadal wywierają wpływ na inflację. Bezrobocie spadło gwałtownie, a gospodarka działa niemal na pełnych obrotach. Prognozujemy, że wzrost pozostanie mocny w 2016 r. i przyspieszy do 3,7 proc. w 2017 r., dzięki silnej konsumpcji prywatnej, którą wspiera nowy program świadczeń na dzieci, zaś w średnim terminie wzrost przejdzie do tempa umiarkowanego. Pozytywna luka popytowa w przyszłym roku powinna pomóc stopniowo kierować inflację w stronę celu banku centralnego do końca 2017 r." - czytamy w komunikacie.
Fundusz zwraca przy tym uwagę, że realizacja obietnic wyborczych doprowadzi do zwiększenia deficytu budżetowego do 2,8 proc. PKB w 2016 r. i do przekroczenia limitu 3 proc. PKB w 2017 r. Jednocześnie podkreśla, że od 2018 r. rząd planuje powrócić do konsolidacji fiskalnej rzędu 3/4 pkt proc. PKB rocznie.
REKLAMA
Prognozy MFW dla Polski
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
wzrost PKB (zmiana w %) | 3,6 | 3,5 | 3,7 | 3,4 | 3,2 | 3,1 | 3,1 |
popyt krajowy (zmiana w %) | 3,4 | 3,9 | 4 | 3,8 | 3,5 | 3,2 | 3,2 |
spożycie prywatne (zmiana w %) | 3 | 3,8 | 4,1 | 3,9 | 3,5 | 3,1 | 3,1 |
spożycie zbiorowe (zmiana w %) | 3,4 | 3,1 | 2,8 | 2,6 | 2,3 | 2,1 | 1,8 |
nakłady brutto na środki trwałe (zmiana w %) | 5,8 | 3,8 | 5,1 | 4,8 | 4,4 | 4,4 | 4,4 |
wkład we wzrost PKB: zapasy (zmiana w %) | -0,2 | 0,4 | -0,1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
wkład we wzrost PKB: popyt zewn. netto (zmiana w %) | 0,3 | -0,4 | -0,3 | -0,4 | -0,3 | -0,1 | -0,1 |
inflacja CPI średnioroczna (%) | -0,9 | -0,7 | 1,1 | 1,9 | 2,4 | 2,5 | 2,5 |
inflacja CPI na koniec okresu (%) | -0,5 | 0,1 | 1,5 | 2,2 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
stopa bezrobocia (średnioroczna wg BAEL) | 7,5 | 6,4 | 6,2 | 6,3 | 6,3 | 6,4 | 6,5 |
dług sektora rządowego i samorządowego (% PKB) | 51,3 | 51,9 | 52,9 | 53,2 | 52,8 | 52,3 | 51,6 |
saldo na rachunku obrotów bieżących (% PKB) | -0,2 | -0,7 | -1,3 | -2 | -2,5 | -2,7 | -2,8 |
Spada rentowność sektora bankowego
Według MFW polski sektor bankowy jest dobrze skapitalizowany, ale spadają jego dochody. Ponadto "propozycje przewalutowania kredytów denominowanych w obcych walutach na złotówki - o ile zostaną wprowadzone w życie - mogą zachwiać finansową stabilnością (sektora) i w jeszcze większym stopniu nadwerężyć zaufanie rynku" - czytamy w komunikacie.
W szerszym omówieniu raportu, który udostępnił MFW, przedstawiającym wybrane aspekty polskiej gospodarki, omówione zostały między innymi takie kwestie, jak brak równowagi w rozwoju i wzroście dochodów między Polską zachodnią a wschodnią oraz różnice w produktywności w tych regionach, zbyt niski udział kobiet w rynku pracy oraz makro i mikrofinansowe implikacje nowego podatku bankowego.
Autorzy zwracają też uwagę na ryzyko związane z dalszym spadkiem dochodów sektora bankowego, wynikającym z wprowadzenia nowego podatku, co może przełożyć się na spowolnienie w realnej gospodarce.
Jednak Fundusz "z aprobatą przyjął informację, że władze skłonne są oceniać oddziaływanie nowego podatku i dostosowywać go, jeśli okaże się to konieczne, i zaapelował do nich, by rozważyły (model) podatku bardziej sprzyjający wzrostowi" - czytamy w omówieniu raportu.
Nierówności regionalne
Jego autorzy uważają jednak, że ogólny wzrost nie przełożył się w równym stopniu na sukcesy różnych regionów. "Zredukowanie tych różnic regionalnych (...) będzie sprzyjać szybszemu wzrostowi gospodarczemu" - czytamy w omówieniu.
MFW rekomenduje w tym celu inwestycje w publiczną infrastrukturę, stosowanie zachęt podatkowych, które przyciągnęłyby inwestorów do wybranych regionów oraz zwiększenie mobilności siły roboczej.
Zdaniem autorów jednym z powodów, dla których różnice regionalne utrzymują się - tak jak i bezrobocie strukturalne - jest fakt, że Polskę cechuje stosunkowo niewielka mobilność siły roboczej, co wiąże się częściowo z niewielką dostępnością mieszkań do wynajęcia.
W ramach obowiązkowego przeglądu gospodarczego państw członkowskich (artykuł IV statutu MFW) eksperci Funduszu odwiedzają co rok poszczególne kraje, spotykają się z przedstawicielami rządu, banku centralnego i wybranych instytucji, zbierają informacje, a następnie analizują sytuacją gospodarczą państw członkowskich. "Po powrocie do kwatery głównej personel (MFW) przygotowuje raport stanowiący podstawę do dyskusji Dyrektorów Wykonawczych (Funduszu)" - wyjaśnia MFW.
"Rada Dyrektorów Wykonawczych MFW odnotowała szybki wzrost gospodarczy Polski (...) odzwierciedlający postępy, jakie w ostatnich latach poczyniła ona w budowaniu silnych fundamentów" - napisano w komunikacie.
Dobra ocena ekspansywnej polityki monetarnej
Zaznaczono, że Rada dobrze oceniła obecną ekspansywną politykę monetarną, którą uznała za właściwy sposób wspierania wzrostu gospodarczego, wyraziła jednak niepokój o skutki wprowadzenia nowego podatku bankowego, który może doprowadzić do zmniejszenia dostępności kredytów i spowolnienia wzrostu gospodarczego.
Rada Dyrektorów uważa też, że należy bardzo ostrożnie podchodzić do planów restrukturyzacji kredytów hipotecznych denominowanych w obcych walutach - "jakakolwiek decyzja w tej sprawie powinna być podejmowana przy uwzględnieniu jej wpływu na banki oraz stabilność finansową" - ostrzega MFW.
Artykuł IV statutu MFW z 2011 roku wprowadza konieczność przeprowadzania corocznych przeglądów gospodarek krajów członkowskich Funduszu. Po przeglądzie MFW publikuje oświadczenie dotyczące bieżącej sytuacji gospodarczej kraju; przygotowuje też szczegółowy raport o stanie badanej gospodarki. W ramach przeglądów tych ocenia się też realizację zaleceń Funduszu.
Tomasz Kaczor, główny ekonomista BGK:
REKLAMA
Źródło: Newseria
ISBnews/PAP, awi
REKLAMA