Linie lotnicze na cenzurowanym. Jakie prawa przysługują pasażerom?
Raport Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w Europie (ECC-Net) wskazuje, że w 2014 r. Polska była trzecim krajem Unii Europejskiej pod względem liczby skarg na transport lotniczy.
2016-07-07, 17:37
Posłuchaj
Zdaniem Elżbiety Tyszki z firmy D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A., sytuacja od tamtego czasu nie uległa poprawie.
- W 2014 roku Polska znalazła się na trzecim miejscu wśród krajów Unii Europejskiej pod względem liczby skarg na transport lotniczy. Jest to bardzo duża skala, która utrzymuje się także w 2015 roku. Zatem możemy powiedzieć, że nadal jesteśmy w ścisłej czołówce – zaznacza gość Polskiego Radia 24.
Kłopoty z bagażem
Między innymi w statystyce dotyczącej perturbacji z bagażami zajmujemy niechlubną dość wysoką pozycję.
- Tutaj również niestety zajmujemy wysokie miejsce – pierwsze, jeżeli chodzi o nieprawidłowości w zakresie zagubionego czy też zniszczonego bagażu – mówi ekspertka.
REKLAMA
Prosta procedura w przypadku zgubionego bagażu
Dlatego warto wiedzieć, że procedura dochodzenia swoich praw w sytuacji, gdy zgubiono nasz bagaż, jest dosyć prosta, wyjaśnia Elżbieta Tyszka.
- Na pewno w pierwszej kolejności należy przekazać informację o zaginięciu bądź też uszkodzeniu bagażu bezpośrednio obsłudze lotniska. Mogę jeszcze podkreślić, że oprócz zgłoszenia, powinniśmy otrzymać jeszcze Raport Niezgodności Własności (PIR). Oprócz tego, w przypadku uszkodzenia, zniszczenia czy zaginięcia naszego bagażu, obsługa lotniska wprowadzi takie dane do międzynarodowego systemu wyszukiwania bagażu, co da nam możliwość monitorowania poszukiwań naszego bagażu, zguby przez internet. Bardzo ważne są tu terminy, które mamy, ponieważ na złożenie reklamacji na piśmie mamy 7 dni w przypadku uszkodzenia bagażu, a 21 dni w przypadku opóźnienia w odbiorze – zaznacza rozmówczyni PR24.
Jakie dokumenty trzeba przedstawić?
Wysokość poniesionej szkody ustala się na ogół poprzez szacowanie wagi bagażu. Można wtedy liczyć na około 80 złotych za każdy kilogram. Warto też mieć przy sobie kwity poświadczające ceny dokonanych zakupów.
- Jeżeli posiadamy np. rachunek za zakup walizki i znajdujących się w niej rzeczy, to możemy oczekiwać, że linie lotnicze wezmą pod uwagę te dokumenty przy szacowaniu wartości zagubionego czy zniszczonego bagażu. Najlepiej, jeżeli rzeczywiście mamy jakieś dokumenty, rachunki. Jeżeli ich nie mamy to odbywa się to według szacowania po wadze tego bagażu. Ta odpowiedzialność przewoźnika jest limitowana, więc mamy tutaj górną granicę odpowiedzialności i to jest ok. 1220 euro za każdą sztukę bagażu. To jest górny limit – mówi Elżbieta Tyszka.
REKLAMA
Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot
Odszkodowania należą się również wówczas, gdy lot jest odwołany lub opóźniony. Mieszczą się one w pewnych wyznaczonych granicach, zaznacza Elżbieta Tyszka.
- To jest odszkodowanie od 250 euro do 600 euro w zależności od długości trasy. Jeżeli lot odbył się w obrębie UE, to tez mamy pewne widełki. Jeżeli był to dystans do 1500 km, wówczas możemy liczyć na odszkodowanie w wysokości 250 euro. Natomiast jeżeli ten dystans i ta trasa była dłuższa, czyli ponad 1500 km, to tutaj wchodzi w grę kwota 400 euro. Inne stawki są natomiast, gdy lot odbył się pomiędzy lotniskiem w UE a lotniskiem poza UE. Wówczas te kwoty są od 250 euro do nawet 600 euro. Tutaj również mówimy o tych dystansach mierzonych w km – wyjaśnia ekspertka.
Kiedy lot uznać można za opóźniony?
Uznanie lotu za opóźniony również doczekało się pewnych uregulowań.
REKLAMA
- Też zostały tutaj wprowadzone pewne regulacje unijne, które mówią, że to, czy lot zostanie uznany za opóźniony
Prawo do opieki
W przypadku opóźnień lotów, pasażerowie mogą oczekiwać od przewoźnika lotniczego, zainteresowania swoim losem. To tak zwane prawo do opieki, przypomina Elżbieta Tyszka.
- Świadomy pasażer może oczekiwać od takiego przewoźnika lotniczego, że zaopiekuje się nim na lotnisku. Mam tu na myśli pomoc w postaci bezpłatnych posiłków, a także napojów w ilościach, które będą adekwatne do czasu oczekiwania na lotnisku. Oprócz tych posiłków każdy pasażer, który czeka, ma zagwarantowane dwie bezpłatne rozmowy telefoniczne, dwie przesyłki faksowe bądź mailowe. Jeżeli zaś okaże się, że nasz lot będzie możliwy co najmniej jeden dzień po pierwotnym terminie, to przewoźnik zobowiązany jest do bezpłatnego zakwaterowania nas w hotelu i zapewnienia transferu pomiędzy lotniskiem a tym hotelem – mówi Elżbieta Tyszka.
W ciągu jednego miesiąca w Europie odwoływanych jest około 5,5 tysiąca rejsów, a opóźnienia dotyczą około 107 tysięcy lotów.
REKLAMA
W Polsce szukając pomocy przy egzekwowaniu swoich praw, można się odwołać przede wszystkim do kompetencji Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Komisji Ochrony Praw Pasażerów. Wsparcia można też szukać w Europejskim Centrum Konsumenckim. Gdy te instytucje zawiodą, pozostaje droga sądowa.
Dariusz Kwiatkowski, awi
Polecane
REKLAMA