Regionalne konsultacje Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju

Tunel łączący Świnoujście z resztą kraju, a także rozwój linii kolejowej do Poznania to priorytetowe działania, które będą realizowane na Pomorzu Zachodnim w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. W poniedziałek w Szczecinie odbyły się konsultacje tego dokumentu.

2016-09-20, 08:35

Regionalne konsultacje Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju
Terminal agro w Świnoujściu przejmie ładunki z portów niemieckich – głównie z Rostocku i Hamburga. . Foto: Wikimedia Commons, Mateusz War. (Email)

- Najważniejszą inwestycją dla województwa zachodniopomorskiego, obok zaplanowanej budowy dróg S3 oraz S6, jest realizacja budowy tunelu i połączenia Świnoujścia z Polską – powiedział podczas konferencji prasowej wiceminister rozwoju Witold Słowik. Jego zdaniem miasto jest obecnie lepiej skomunikowane z Niemcami niż z krajem. - W tej chwili trwa postępowanie konkursowe. Mam nadzieję, że Świnoujście otrzyma dofinansowanie w ramach działania 4.2. Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – dodał.

"Inwestycja nie jest zagrożona"

Wojewoda zachodniopomorski Krzysztof Kozłowski, pytany przez dziennikarzy o zmniejszenie wkładu magistratu Świnoujścia w budowę tunelu, zapewnił, że inwestycja nie jest zagrożona. Jednocześnie potwierdził, że polskie LNG wystąpiło do władz Świnoujścia o obniżenie o 50 proc. wysokości podatku od nieruchomości dla działającego tam terminala LNG na okres 5 lat. - Będziemy rozmawiać zarówno z Polskim LNG, jak i z władzami Świnoujścia, aby tę sprawę polubownie załatwić. Budowa połączenia oraz wkład własny Świnoujścia, czyli 15 proc. nie jest zagrożone – podkreślił wojewoda.
Podczas spotkania z mediami wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński zadeklarował, że przewidziane są duże środki nie tylko na rozwój samych linii kolejowych, ale również na rewitalizację dworców kolejowych na Pomorzu Zachodnim. Jak przyznał, "są problemy z finansowaniem całej linii prowadzącej na południe, czyli tzw. linii nadodrzańskiej, mimo środków w wysokości 67 mld zł". Jednocześnie zapewnił, że rewitalizacją zostanie objęta trasa do Poznania.

Skrócenie czasu dojazdów

- Zadaniem Polskich Linii Kolejowych jest poprawa bezpieczeństwa oraz skrócenie czasu dojazdów zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Chcemy podwyższyć średnią prędkość przejazdów towarowych z 27 km/h, która jest w tej chwili do 40 km/. Obecnie mamy odcinki, w których prędkość jest na poziomie zaledwie 15 km/h – powiedział Smoliński.
Wiceminister infrastruktury i budownictwa zapewnił, że "ponad 600 mln zł zostanie wydanych na poprawę linii kolejowych prowadzących do portów w Szczecinie i Świnoujściu, co ma usprawnić i poprawić możliwości przeładunkowe w portach".
- Projekt zagospodarowania przestrzennego obszarów morskich w polskiej strefie ekonomicznej to nowe działanie realizowane przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – zapowiedział wiceminister tego resortu Paweł Brzezicki.
- Stworzenie takiego planu, analogicznego do projektów dotyczących lądu, usprawni pracę inwestorów, którzy chcą budować farmy wiatrowe. Jest to jedyna alternatywa dla energetyki konwencjonalnej w okresach letnich, kiedy wzrasta temperatura wody, która służy do chłodzenia elektrowni konwencjonalnych – powiedział.
- Stworzenie projektu zagospodarowania przestrzennego obszarów morskich umożliwi inwestorom wskazywanie lokalizacji. Dziś jest to bardzo skomplikowana procedura. Obecnie została wydana jedynie jedna decyzja mówiąca o posadowieniu farmy wiatrowej na wodach morskich – dodał wiceminister Brzezicki. Jak zapowiedział projekt ten ma być stworzony do końca 2017 r.

1,3 mld zł. na pogłębienie toru wodnego

Brzezicki potwierdził, że 1,3 mld zł. zostanie wydanych na pogłębienie toru wodnego między Szczecinem a Świnoujściem do głębokości 12,5 m. - Obecnie pracujemy nad projektem, który ma umożliwić większą racjonalizację tych środków, tzn. zaangażować pogłębiarki zakupione przez urzędy morskie. Musimy to zrobić tanio. Chcemy by w perspektywie sześciu – siedmiu lat takie zanurzenie zostanie osiągnięte. Jest to alternatywa w stosunku do wykonawców zewnętrznych - wyjaśnił.
- Celem, dla którego powstała Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jest polepszenie sytuacji ekonomicznej i gospodarczej Polaków. Zasadniczym celem jest, aby polskie gospodarstwo domowe do 2020 r. osiągnęło pułap 80 proc. średniej Unii Europejskiej. Do 2030 r. zakładamy, że będzie to średnia unijna – zaznaczył wojewoda zachodniopomorski Krzysztof Kozłowski.
Konsultacje Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju ruszyły pod koniec sierpnia br. W całej Polsce zaplanowano dwanaście konferencji konsultacyjnych dotyczących projektu Strategii. Przedstawiciele władz MR w toku tych konsultacji rozmawiają o proponowanej przez rząd nowej wizji rozwoju Polski.
Prace nad Planem na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, będącego bazą Strategii, rozpoczęły się pod koniec zeszłego roku. W lutym br. Plan został przyjęty przez rząd, a następnie ruszyły - prowadzone wspólnie z innymi resortami - prace nad uszczegółowieniem dokumentu. W konsekwencji w lipcu powstał projekt Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. W październiku finalna wersja dokumentu ma być przedłożona Radzie Ministrów.

REKLAMA

PAP, abo

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej