W 2017 r. Toyota rozpoczyna sprzedaż autobusów wodorowych
Koncern motoryzacyjny Toyota ogłosił, że na początku przyszłego roku rozpocznie w Japonii sprzedaż autobusów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Przed olimpiadą w 2020 r. po ulicach Tokio ma poruszać się ponad 100 takich pojazdów - zapowiedziano.
2016-10-25, 15:29
Jak tłumaczy producent, podczas opracowywania FC Bus skorzystano z doświadczeń zdobytych dzięki współpracy z Hino Motors, producentem autobusów i pojazdów ciężarowych należącym do koncernu Toyota. Wykorzystany w pojeździe system ogniw paliwowych (TFCS1) został pierwotnie opracowany dla samochodu osobowego Mirai.
Jednak jak zwrócił uwagę przedstawiciel Akademii Toyoty i Lexusa dr inż. Andrzej Szałek, stosowanie ogniw paliwowych w samochodach osobowych i w autobusach stawia przed konstruktorami odmienne problemy.
W autobusach mniej ograniczeń dla konstruktorów
- W samochodach osobowych wymagana jest lekka i zwarta konstrukcja napędu. Tych ograniczeń konstruktorzy nie spotkają podczas implementacji ogniw w autobusach. Ze względu na duże gabaryty pojazdu np. maksymalne ciśnienie wodoru w zbiornikach zostało zmniejszone w przyjętych normach o połowę w stosunku do samochodów osobowych tj. do poziomu 350 bar (35MPa) - tłumaczył Szałek. Podkreślił, że przyczynia się to do "podwyższenia poziomu bezpieczeństwa tej konstrukcji".
Ekspert zwrócił też uwagę na inną specyfikę korzystania z autobusów, niż ma to miejsce w przypadku samochodów osobowych.
- Dla autobusów na pewno wyzwaniem jest długi czas pracy w ciągu doby powiązany z dużymi przebiegami. To wymaga odpowiednio pojemnych zbiorników wodoru, by zapewnić autom godziwy zasięg - dodał Szałek.
PAP, awi
Polecane
REKLAMA