"ZUS robi coraz mniej błędów"
Ponad 30 procent Polaków źle ocenia Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a co trzeci z nas mówi, ocenia Zakład ani źle, ani dobrze i tylko 4 proc. ma duże zaufanie do ZUS-u, tak wynika z badań przeprowadzonych przez Zakład.
2016-12-01, 10:59
Posłuchaj
Pierwsze skojarzenie badanych z ZUS najczęściej było negatywne. Padały takie określenia jak: nędza, biurokracja, moloch, oszukaństwo i niepewność. To niesprawiedliwa ocena - mówił na antenie Polskiego Radia 24, Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan i członek rady nadzorczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
- Jest to niesprawiedliwa ocena. Pamiętajmy, że prawo dotyczące ubezpieczeń społecznych: emerytur, rent i innych świadczeń, stanowi Sejm, a nie ZUS. Ponad to ZUS jest administratorem i wypłaca tylko tyle pieniędzy i tak szybko jak jest to zgodne z prawem. Niektórzy uważają, że ZUS nas okrada, ponieważ pobiera duże składki, a wypłaca małe świadczenia. Jednak co roku różnica po między tym co wypłacamy w postaci świadczeń, a tym co zbieramy w postaci składek przekracza 40 mld zł. Taki mamy deficyt – wyjaśnia gość.
Błędów jest coraz mniej
Jednocześnie, jak zaznaczał Jeremi Mordasewicz, nie jest tak, że ZUS jest "kryształową" instytucją. Błędy się zdarzają, ale jest ich coraz mniej - dodawał gość Polskiego Radia 24.
- My śledzimy, czy to idzie w kierunku poprawy, czy pogorszenia. Jeśli widzimy, że sprawy, które ludzie kierują do sądu są coraz częściej wygrywane przez ZUS, czyli sąd stwierdza, że ZUS nie popełnił wykroczenia, to jest na plus. Jeśli pojawiają się sygnały, że ludzie są źle potraktowani, to wynika z zachowania pracowników, jednak takich spraw jest coraz mniej – podkreśla gość.
REKLAMA
ZUS najgorzej oceniają ludzie młodsi, lepiej wykształceni i przedsiębiorcy. Jednocześnie 3/5 badanych deklarowało, że nie ma żadnej wiedzy o systemie ubezpieczeń społecznych lub jest ona niewielka.
Błażej Prośniewski, abo
REKLAMA