Polacy muszą się jeszcze dużo o finansach nauczyć

Nasza wiedza ekonomiczna kuleje - potwierdzają to kolejne raporty NBP, niezależnych Instytutów, fundacji i agencji ratingowych.

2016-12-02, 17:30

Polacy muszą się jeszcze dużo o finansach nauczyć
. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

O nowym programie nauczania ekonomii w szkołach w radiowej Jedynce (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Instytut Wolności chce to zmienić i poprawić przede wszystkim wiedzę o finansach wśród młodych Polaków - w tym celu przygotował bezpłatny podręcznik dla szkół, rodziców i dzieci. To przewodnik po dobrych praktykach, które mogą nauczyć młodych ludzi przedsiębiorczości.

Brakuje nam wiedzy z podstaw ekonomii

Z badań wynika, że wielu z nas nie orientuje się w możliwościach oszczędzania i pomnażania kapitału

- Stan wiedzy ekonomicznej Polaków nie jest rewelacyjny, bardzo wielu z nas nie radzi sobie z obliczaniem podstawowych rzeczy. Brakuje też wiedzy o sprawach, z którymi zderzamy się w codziennym życiu. Ponad połowa Polaków nie wie, że są ulgi na dzieci, która można odliczać od podatku. Wiele osób ma problem z tak prostą rzeczą jak bankomat. Co trzecia osoba w Polsce nie wie, że mogą one pobierać różną prowizję - mów  Igor Janke prezes Instytutu wolności

Edukacja od małego

A im większe luki w edukacji, tym większe straty w domowym budżecie i problemy w życiu. Dlatego też Instytut Wolności - chce uczyć przedsiębiorczości od najmłodszych lat. Pomóc ma w tym specjalny podręcznik "Przedsiębiorczy w szkole i w życiu".

- Wiedza, którą mamy zdobywamy w praktyce. Szkoły tego nie uczą. Nowy program nie ma na celu kształcenia przyszłych przedsiębiorców, może to być efektem ubocznym. My chcemy edukować każde dziecko, przygotować młodych ludzi do odpowiedzialnego gospodarowania pieniędzmi, wydawania, zaciągania kredytów i nie popełniania błędów – podkreśla gość.

Za mało praktyki

To krok w dobrym kierunku, bo jak mówi Małgorzata Sobkowicz z Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości edukacja finansowa w szkołach jest niewystarczająca

- W polskiej szkole jest bardzo mało zajęć związanych z przedsiębiorczością. Są podstawy przedsiębiorczości, natomiast program jest bardzo teoretyczny. Nauka przez działanie jest kluczowym warunkiem, aby dzieciaki zrozumiały na czym to wszystko polega i żeby nie popełniały błędów potem w życiu – przekonuje rozmówczyni.

I dlatego projekt Instytutu Wolności proponuje kompleksowe podejście do edukacji ekonomicznej - tłumaczy Igor Janke.

- Przygotowaliśmy podręcznik dla dyrektorów szkół i dla nauczycieli, w którym pokazujemy rozmaite działania, które można realizować w szkole. Niekoniecznie na lekcjach. Można je organizować w przerwach, po lekcjach. To są różne gry, zabawy, wybrane z bardzo wielu tego typu działań, które są prowadzone na całym świecie. Chcemy z tym projektem dotrzeć do 3 tysięcy szkół – przekonuje.

Od najmłodszych lat…

Nauka przedsiębiorczości powinna zacząć się już na samym początku edukacji szkolnej - wtedy jak dodaje Małgorzata Sobkiewicz będzie najbardziej efektywna. - Dzieci nabywają nowe umiejętności bardzo szybko. Kształtują swoje przedsiębiorcze postawy – dodaje.

Przewodnik po najlepszych praktykach dla dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych może pobrać każdy - za darmo  - na stronie www.przedsiębiorczosć.instytuwolnosci.pl

Justyna Golonko, abo

 

 

 

 

Polecane

Wróć do strony głównej