Na co kolej wyda 67 mld zł?
PKP Polskie Linie Kolejowe mają do wydania ponad 67 mld zł na inwestycje w infrastrukturze.
2016-12-28, 11:10
Posłuchaj
- W ostatnim roku naszym głównym zadaniem było usprawnienie procesu inwestycyjnego. Na 24 przetargi, które były ogłoszone na jesieni w poprzednim roku w 22 nie było studium wykonalności, czyli nie było podstaw do ogłoszenia przetargu. Zmieniona w tym roku, ustawa o zamówieniach publicznych, uniemożliwiałaby takie ogłoszenie. Realizacja poprzedniej perspektywy była na poziomie 52 proc. My mamy 67 mld zł rozpracowane w okresach kwiecień-czerwiec. Intensywnie pracowaliśmy nad tym jak zrealizować projekty w latach 2017 -2023 – podkreśla gość Polskiego Radia 24 Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Inne rozłożenie odpowiedzialności
Nad projektami pracują grupy robocze, które spotykają się co najmniej raz w miesięcy na forum inwestycyjnym.
- W trakcie spotkań rozmawiamy o tym, co hamuje inwestycje. Mamy wypracowane już zupełnie inne podejście do tzw. dokumentów bazowych, które umożliwią realizację procedur przetargowych. Nie będzie już 100 proc. odpowiedzialności po stronie wykonawcy, odpowiedzialność będzie rozłożona zgodnie z obowiązującym prawem – tłumaczy rozmówca.
Postępy w pracy
Większość przetargów zostanie zrealizowanych do 2017 roku.
REKLAMA
- Z 67 mld zł obecnie w procederach przetargowych jest ponad 30 mld zł. Do końca roku będzie jeszcze ogłoszone 2- 2,5 mld zł w przetargach. Na koniec 2017 roku będzie ogłoszonych przetargów na kwotę około 40 mld zł. Warto pamiętać, że ilość rozpisanych przetargów nie przechodzi jeden do jednego w ilość podpisanych umów – wyjaśnia prezes.
Ogromne potrzeby branży
Na co zostaną przeznaczone pieniądze. Rozmówca podkreśla, że obecne zapotrzebowanie na inwestycje w kolejach można szacować nawet na 100 mld zł. To oznacza, że zapotrzebowanie na modernizację linii kolejowych jest bardzo duże.
- W realizowanych projektach w transporcie towarowym głównie skupiamy się na dostępności do portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Świnoujściu. Modernizowane są tory dojazdowe do portów w obrębie stacji przy tych aglomeracjach. Następny element to tory tranzytowe. Inwestycje mają pozwolić poruszać się pociągom towarowych z prędkością 120 kilometrów na godzinę, obecnie jest to 70 km/h. Przeciętny Kowalski zaś skorzysta na modernizacji torów w obrębie aglomeracji. Jako przykład mogę podać Warszawę, gdzie już rozpoczyna się modernizacja linii obwodowej. W Krakowie dobudowywane są dwa tory – wylicza gość.
Wojciech Surmacz, abo
REKLAMA
REKLAMA