Telepraca

Telepraca to elastyczna forma zatrudnienia, która została wprowadzona do polskiego Kodeksu pracy w 2007 roku. Z zawartej tam definicji telepracy wynika, że jest to praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. W praktyce pracownik pracuje poza siedzibą firmy, najczęściej w domu i wykonuje pracę za pośrednictwem poczty elektronicznej.

2017-01-10, 14:30

Telepraca
Wioletta Żukowska-Czaplicka, ekspertka Pracodawców RP. Foto: Polskie Radio

Posłuchaj

Czym jest telepraca, wyjaśnia portalowi gospodarka.polskieradio.pl: Wioletta Żukowska-Czaplicka, ekspertka Pracodawców RP (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Telepracy nie można utożsamiać z pracą zdalną czy pracą w systemie home office, bo telepraca odnosi się tylko do umów o pracę. Zanim pracodawca wprowadzi telepracę, musi zawrzeć w tej sprawie porozumienia za związkami zawodowymi albo wprowadzić regulamin.

Pracodawca zatrudniający telepracownika, ma w związku z tym określone przepisami obowiązki. Musi między innymi dostarczyć pracownikowi zatrudnionemu w formie telepracy sprzęt niezbędny do wykonywania telepracy np. komputer, laptop, fax, a także zapewnić ich instalację, serwis i ubezpieczenie. Pracodawca musi także ustalić zasady porozumiewania się z pracownikiem. Na pracodawcy ciąży też obowiązek niedyskryminowania telepracownika, czyli z racji tego, że dany pracownik pracuje w domu, pracodawca nie może go dyskryminować, musi mu też zapewnić kontakt ze współpracownikami i możliwość dostępu do siedziby firmy. Telepracownik podlega także ubezpieczeniom według zasad przewidzianych dla ogółu pracowników.  

Telepraca jako nowa forma zatrudnienia uznawana jest za korzystną zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Dla pracodawców istotne znaczenia ma ograniczenie kosztów stałych np. wynajem pomieszczeń biurowych. W przypadku natomiast pracowników kluczowa jest kwestia elastyczności miejsca i czasu wykonywania pracy.

Telepraca sprawdza się w przypadku osób, które chcą łączyć pracę z obowiązkami rodzinnymi np. z opieką nad dzieckiem, czy w przypadku osób chorych czy niepełnosprawnych, które pomimo choroby czy niepełnosprawności chcą zachować aktywność zawodową. Ta forma zatrudnienie cieszy się coraz większą popularnością wśród osób młodych, pokolenia, które chce pracować bardziej elastycznie i najlepiej zdalnie.

REKLAMA

Justyna Golonko, awi


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej