Gaz – najlepszym antidotum na smog w polskich miastach
Smog – co sprawia, że coraz więcej polskich miast ma problem z czystym powietrzem i czy nie najlepszym rozwiązaniem oczyszczenia atmosfery są alternatywne paliwa energetyczne – takie jak gaz, ten w postaci LNG i CNG, na te pytania odpowiada w Polskim Radiu 24 Aleksander Zawisza, wicedyrektor departamentu rozwoju Gaz-System.
2017-02-01, 12:15
Posłuchaj
Jak tłumaczy gość Polskiego Radia, tak LNG jak i CNG to gaz ziemny – metan, tylko CNG to sprężony pod wielkim ciśnieniem 200-250 bar gaz ziemny, natomiast LNG jest gazem skroplonym, przypływającym do terminala LNG w Świnoujściu.
W Polsce brakuje jeszcze infrastruktury dla wykorzystania CNG w pojazdach
Rozmówca dodaje, że paliwo CNG nie jest jeszcze w Polsce popularne z kilku powodów, jednym z nich jest brak stacji tankowania.
─ Tymczasem, z tego rodzaju gazu mogą korzystać i samochody osobowe, jak i ciężarowe i autobusy. W przypadku LNG to korzysta z niego ciężki transport – są już pierwsze samochody jeżdżące na tym paliwie, powstają pierwsze stacje w Zachodniej Europie, i tankowanie tego bardzo zimnego gazu to kierunek w którym będzie zmierzał ciążki transport, mówi Zawisza.
Mówiąc o napędzie elektrycznym gość PR24 zwraca uwagę na dwa problemy – zasięg pojazdów , oraz kłopoty z pojazdami ciężkimi – np. autobusami, szczególnie w zimie, gdy temperatura spada grubo poniżej zera.
REKLAMA
─ Przy minus 20 stopniach, taki autobus po zrobieniu kilku kursów, przestanie jeździć – mówi Zawisza.
CNG lepszy od diesli ze względu na ekologię, jak i ekonomię
Stąd jak podkreśla gość PR24, kierunkiem jest wykorzystywanie w transporcie miejskim CNG. Już teraz korzystają z niego autobusy w Gdyni, Rzeszowie czy Zamościu.
A za wykorzystaniem tego paliwa przemawiają względy ekologiczne, jak i ekonomiczne.
I dotyczy to zerowej emisji czadu, widocznej w przypadku silników diesla, mniejszej emisji CO2, tlenku azotu, brak emisji tlenku siarki.
REKLAMA
─ Również ekonomicznie CNG się opłaca – przy zwiększonych o 5 proc. kosztach zakupu pojazdu korzystającego z tego paliwa, jego eksploatacja jest 0 20 proc. tańsza, mówi Aleksander Zawisza.
Audycje prowadził Wojciech Surmacz, opracował jk.
REKLAMA