Strata netto Orange Polska zwiększyła się r/r do 1 898 mln zł w IV kw. 2016 r.

Orange Polska odnotowało 1 898 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w IV kw. 2016 r. wobec 153 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie.

2017-02-14, 11:30

Strata netto Orange Polska zwiększyła się r/r do 1 898 mln zł w IV kw. 2016 r.
Jean-François Fallacher (ur.1967r.), od 1 maja 2016 jest Prezesem Orange Polska. W latach 2011-2016 pełnił funkcję prezesa spółki Orange Romania, wiodącego operatora komórkowego na rumuńskim rynku.Foto: Materiały prasowe

- Wynik netto za 2016 rok obciążony niegotówkowym odpisem na aktywa w wysokości 1 793 mln zł, wynikającym z przeszacowania przyszłych przepływów pieniężnych w powiązaniu ze wzrostem stopy dyskontowej, w celu odzwierciedlenia większego ryzyka gospodarczego - podano w raporcie.

Strata operacyjna wyniosła 1 848 mln zł wobec 118 mln zł straty rok wcześniej. EBITDA wyniosła 640 mln zł wobec 584 mln zł rok wcześniej. Skorygowana EBITDA wyniosła 640 mln zł wobec 673 mln zł rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 2 981 mln zł w IV kw. 2017 r. wobec 2 926 mln zł rok wcześniej.

- W samym IV kwartale, przychody zwiększyły się o 55 mln zł, tj. 1,9% r/r. Wzrost ten odzwierciedlał znacznie wyższy udział ofert ratalnych w pozyskiwaniu klientów (przekładający się na  bardzo duży wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu do usług komórkowych) oraz wyższe przychody z działalności ICT - zaznaczono w informacji.

REKLAMA

W całym 2016 r. spółka miała 1 746 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 254 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 11 538 mln zł w porównaniu z 11 840 mln zł rok wcześniej. EBITDA wyniosła 3 163 mln zł wobec 3 431 mln zł rok wcześniej. Skorygowana EBITDA wyniosła 3 163 mln zł wobec 3 517 mln zł rok wcześniej.

 Liczba klientów abonamentowych wzrosła o 13% r/r

Liczba klientów abonamentowych Orange Polska wzrosła o 1,1 mln do 9,45 mln w 2016 r. , czyli 13% r/r, podała spółka.

- Liczba klientów mobilnych zwiększyła się w 2016 roku o 96 tys., tj. 0,6%. Ten niewielki wzrost był wypadkową dwóch przeciwstawnych trendów. Z jednej strony, liczba klientów abonamentowych wzrosła o 1,1 mln, tj. 13%, co stanowi najwyższy wzrost od wielu lat. Przyczyniły się do tego głównie znacznie większa popularność multisimowych ofert rodzinnych oraz zwiększona migracja z segmentu usług przedpłaconych. Z drugiej strony, na liczbę usług przedpłaconych wpłynął obowiązek rejestracji kart SIM (wprowadzony w lipcu), który spowodował gwałtowny spadek jednorazowych aktywacji kart o niskim nominale. W efekcie, raportowana baza usług przedpłaconych zmniejszyła się o 1 mln. Nie wpłynęło to jednak w znaczący sposób na wyniki w tym segmencie - czytamy w raporcie.

REKLAMA

Rośnie udział technologii LTE

Udział technologii LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych stopniowo rośnie i na koniec IV kw. osiągnął 62%. Wskaźnik penetracji dla smartfonów w segmencie głosowych usług abonamentowych osiągnął 67% wobec 59% w IV kw. 2015 r. W skali roku, wzrost mobilnej transmisji danych w przeliczeniu na klienta w segmencie abonamentowym ponownie przekroczył 100%. Liczba klientów korzystających z sieci LTE wzrosła w IV kw. o 14%, osiągając 4,3 mln, podano również.

"Liczba klientów ofert konwergentnych zwiększyła się w 2016 roku o 151 tys., tj. 21%, do 879 tys. Łączna liczba usług, z których korzystają klienci rozwiązań konwergentnych, zbliżyła się do 4 mln, co oznacza, że średnio każdy klient korzysta z ponad czterech usług. W 2016 roku całkowita liczba detalicznych stacjonarnych łączy szerokopasmowych zmniejszyła się o 68 tys. wobec 136 tys. w 2015 roku. Spadek ten wynikał z presji na bazę klientów ADSL (do czego przyczynił się proces zastępowania tych usług przez mobilny dostęp do Internetu oraz konkurencja ze strony operatorów kablowych), a także dalsza utrata klientów schyłkowej technologii CDMA. Natomiast baza klientów szybkiego dostępu do Internetu nadal znacząco rosła, dzięki rozbudowie sieci światłowodowej i migracji z technologii ADSL" - czytamy dalej.

Na koniec 2016 r. liczba klientów usług światłowodowych wyniosła 88 tys. Liczba kwartalnych przyłączeń poprawiała się na przestrzeni roku: 31 tys. w IV kw. wobec 18 tys. w III kw., 12 tys. w II kw. i 10 tys. w I kw. Wskaźnik ARPU z usług stacjonarnego dostępu szerokopasmowego obniżył się pod wpływem konkurencji z usług mobilnych i operatorów kablowych. W segmencie stacjonarnych usług głosowych, strukturalna utrata łączy netto spowolniła do 259 tys. wobec 318 tys. rok wcześniej, wskazano również.

Cel to nowi klienci

- W ubiegłym roku, zgodnie ze średniookresowym planem działań, skoncentrowaliśmy się na inwestycjach w poprawę jakości sieci oraz bardzo aktywnym podejściu do pozyskania klientów. Zgodnie z planami, podwoiliśmy wielkość sieci światłowodowej, rozszerzając jej zasięg na blisko 1,5 mln gospodarstw domowych, a także rozbudowaliśmy sieć mobilną 4G/LTE, obejmując jej zasięgiem niemal całą populację Polski. Dzięki ofercie światłowodowej, przyłączyliśmy więcej klientów szybkiego internetu stacjonarnego niż rok wcześniej, przy znaczącym wzroście liczby przyłączeń do sieci światłowodowej w IV kw. Pomimo niesłabnącej konkurencji, liczba klientów mobilnych usług abonamentowych zwiększyła się o 13% r/r, co stanowi najwyższy wzrost od wielu lat - powiedział prezes Jean-François Fallacher, cytowany w komunikacie.

REKLAMA

- Według naszych szacunków, zwiększyliśmy udział ilościowy w rynku szybkiego Internetu o kilka punktów procentowych, zaś nasz udział wartościowy w detalicznym rynku mobilnym się ustabilizował. W segmencie usług przedpłaconych, w 2016 roku szczególnym wyzwaniem było wprowadzenie obowiązkowej rejestracji klientów. Do dnia 1 lutego bieżącego roku, około 96% spośród naszych aktywnych klientów zarejestrowało karty SIM - co uważamy za sukces i dowód na to, że dobrze poradziliśmy sobie z tą zmianą - dodał prezes.

Orange Polska (dawniej TPSA i PTK Centertel) to wiodący dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce. Orange dostarcza m.in. usługi telefonii stacjonarnej i komórkowej, dostępu do internetu, telewizję oraz usługi transmisji głosu przez internet

Bez dywidendy za 2016 r.?

Orange Polska będzie rekomendował niewypłacanie dywidendy za 2016 r., podała spółka.

- W celu maksymalnej alokacji środków pieniężnych na strategiczne projekty inwestycyjne (między innymi sieć światłowodową i sieć 4G/LTE), Zarząd zdecydował, że będzie rekomendował niewypłacanie dywidendy w roku 2017 za rok zakończony 31.12.2016 – czytamy w komunikacie.

REKLAMA

- Ta decyzja jest odpowiedzialna i podjęta dla dobra spółki i jej akcjonariuszy, gdyż poprawa trendów rynkowych przebiega wolniej niż wcześniej się tego spodziewano i w związku z tym istnieje potrzeba podjęcia bardziej ofensywnych działań - czytamy dalej.

Ostateczna decyzja dotycząca dywidendy zostanie podjęta przez walne zgromadzenie akcjonariuszy Orange Polska, podkreślono również.

W 2016 r. spółka miała 1 746 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 254 mln zł zysku rok wcześniej. W ujęciu jednostkowym strata netto w 2016 r. wyniosła 1 762 mln zł wobec 257 mln zł zysku rok wcześniej.

Orange Polska (dawniej TPSA i PTK Centertel) to wiodący dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce. Orange dostarcza m.in. usługi telefonii stacjonarnej i komórkowej, dostępu do internetu, telewizję oraz usługi transmisji głosu przez internet (VoIP).

REKLAMA

ISBnews, abo


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej