AWACS, czyli mobilny radar NATO. Będzie monitorować wschodnią flankę

Latający radar, czyli samolot systemu wczesnego ostrzegania AWACS wylądował w tym tygodniu w Wojskowym Porcie Lotniczym Warszawa-Okęcie. Maszyna wykonywała misję patrolową przestrzeni powietrznej wschodniej flanki NATO.

2017-02-26, 07:22

AWACS, czyli mobilny radar NATO. Będzie monitorować wschodnią flankę
Samolot US Navy Grumman E-2C Hawkeye działający w systemie AWACS. Podobny będzie monitorował wschodnią flankę NATO . Foto: WIKIMEDIA COMMONS/PUBLIC DOMAIN

Posłuchaj

Major Piotr Wojtowicz: AWACS to samolot wczesnego wykrywania (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Jego antena ma większy zasięg niż tradycyjny radar naziemny i może obserwować obszar wielkości Polski. Jak tłumaczył major Piotr Wojtowicz z pierwszej eskadry komponentu E3A NATO, który na pokładzie AWACS-a pełni funkcję dowódcy misji, to bardzo użyteczna maszyna. Jest w stanie wykrywać obiekty znajdujące się w powietrzu, na wodzie czy nawet obserwować samochody na autostradzie.

AWACS koordynuje także pracę myśliwców wielozadaniowych, działając jak powietrzne stanowisko dowodzenia, na przykład przydziela dla nich cele - wyjaśnia kapitan Michał Popławski, pilot samolotu MiG-29 z 21. bazy lotnictwa taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

Nie tylko w Europie

Generał i pilot samolotu F-16 Dariusz Malinowski z Centrum Operacji Powietrznych mówi, że maszyny AWACS latają nie tylko w Europie, ale również na Bliskim Wschodzie. Dodaje, że współcześnie to obowiązkowy element każdej misji NATO, gdyż tradycyjne radary mają wiele niedoskonałości.

Obecnie, Sojusz Północnoatlantycki dysponuje 16 samolotami typu AWACS. Przy każdej z nich pracuje czterech członków załogi lotniczej i co najmniej kilkunastu żołnierzy odpowiedzialnych za obsługę systemów radiolokacyjnych.

REKLAMA

Nad polskim niebem AWACS wykonuje regularne misje patrolowe i ćwiczenia. Był również wykorzystywany jako samolot wczesnego ostrzegania w czasie Euro 2012, czy szczytu NATO w Warszawie. 

dcz

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej