30 mln zł z UE na e-usługi dla mieszkańców Podlasia

30 mln zł z UE wesprze w Podlaskiem rozwój różnych e-usług dla mieszkańców, by w internecie mogli załatwiać więcej swoich spraw urzędowych, a nie tylko - jak to jest zazwyczaj - pobierać formularze.

2017-05-04, 10:23

30 mln zł z UE na e-usługi dla mieszkańców Podlasia
Białystok (zdjęcie ilustracyjne). Foto: Slowacki/Wikipedia/domena publiczna

Urząd marszałkowski w Białymstoku zaczął w czwartek przyjmować konkursowe projekty. Najlepsze dostaną dotacje z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020.

- Rozwój usług elektronicznych jest szczególnie ważny w naszym regionie. Często słyszymy uwagi, że potrzebne są drogi w województwie podlaskim, ponieważ musimy zwiększać naszą dostępność. Tego nie kwestionuję, ale dostępność to również e-usługi - powiedziała wicemarszałek województwa Anna Naszkiewicz.

Z e-usług może korzystać każdy...

Dodała, że z e-usług może korzystać każdy, bo każdy ma do załatwienia w urzędzie jakieś sprawy. - A na pewno szybciej i wygodniej robić to nie wychodząc z domu, właśnie dzięki usługom elektronicznym. Wymierny efekt tego konkursu to skrócenie czasu i usprawnienia obsługi w administracji, a także znacząca poprawa dostępu do e-usług mieszkańców województwa - dodała.

Dyrektor Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego w urzędzie marszałkowskim Agnieszka Aleksiejczuk podkreśla, że głównym zadaniem samorządu województwa w e-administracji jest wdrożenie potrzebnej do tego infrastruktury, przygotowanie urzędników, w ostatniej fazie także mieszkańców.

- Do tej pory usprawniliśmy komunikację elektroniczną między urzędami. Pracowaliśmy w tym zakresie jako departament ze 129 partnerami, którzy z kolei koordynowali prace w ramach swoich jednostek. Dzięki temu na Cyfrowym Urzędzie Wrót Podlasia jest ponad 1,1 tys. jednostek administracji samorządowej - poinformowała Aleksiejczuk.

... ale potrzebny jest Profil Zaufany lub podpis elektroniczny

Złożenie przez internet wniosku o wydanie dowodu osobistego, zgłoszenie utraty tego dokumentu, wymeldowanie się z pobytu stałego pod danym adresem, złożenie skargi, prośba do urzędu stanu cywilnego o wydanie aktu małżeństwa, urodzenia czy zgonu - to tylko niektóre sprawy, które można załatwić drogą elektroniczną. Wystarczy wejść na stronę www.cu.wrotapodlasia.pl i zobaczyć, jak to działa. By korzystać z e-usług, trzeba mieć Profil Zaufany lub podpis elektroniczny.

W ramach konkursu samorządy mogą wymyślić nowe usługi. - Nie chcemy im podpowiadać jakie, czekamy na ich kreatywne pomysły - powiedziała Aleksiejczuk.

Pieniądze można m.in. zdobyć także na udoskonalenie usług już istniejących, na zakup oprogramowania, by mogły z niego korzystać osoby z niepełnosprawnościami, można rozbudować bazy danych, zwiększyć bezpieczeństwo teleinformatyczne, np. danych osobowych. Przewidziane jest także wsparcie w formie szkoleń czy doradztwa.

- W szczególny sposób widzimy potrzebę promocji elektronicznych usług. Polacy chętnie komunikują się on-line z bankami, coraz częściej wypełniają zeznania podatkowe przez internet. Jakkolwiek kwalifikowany podpis elektroniczny jest stosunkowo drogi, to do uwierzytelnienia w komunikacji z administracją publiczną w większości wypadków wystarczy darmowy profil zaufany. Można go potwierdzić w coraz większej liczbie instytucji, w tym w wielu bankach - podkreśla Aleksiejczuk.

PAP, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej