Sejm Dzieci i Młodzieży. Młodzi debatowali o przeszłości i przyszłości Polski

- O tym jak, ważna jest przeszłość i przyszłość oraz o roli edukacji - mówili w Międzynarodowym Dniu Dziecka do uczniów - posłów na Sejm Dzieci i Młodzieży wiceminister edukacji Marzena Machałek, rzecznik praw dziecka Marek Michalak i prezes IPN Jarosław Szarek.

2017-06-01, 18:06

Sejm Dzieci i Młodzieży. Młodzi debatowali o przeszłości i przyszłości Polski

W czwartek - jak co roku - w Międzynarodowym Dniu Dziecka w Sejmie zasiedli uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, posłowie na Sejm Dzieci i Młodzieży.

Sejm Dzieci i Młodzieży to projekt edukacyjny, który ma kształtować postawy obywatelskie, szerzyć wśród młodzieży wiedzę o zasadach funkcjonowania polskiego Sejmu i demokracji parlamentarnej. W tym roku trwa jego XXIII sesja pod hasłem przestrzeni publicznej jako miejsca wolnego od symboli propagujących systemy totalitarne.

REKLAMA

Źródło: TVP Info

- Jesteście w miejscu wyjątkowym dla kształtu polskiej przestrzeni publicznej. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wpływa bowiem na to, co nas otacza, co do nas przemawia i co na nas, na każdego z nas, wpływa. Władza w wolnej Polsce należy do narodu, tak mówiliśmy już za czasów Konstytucji 3 Maja, którego jednym z obowiązków jest uwolnienie pamięci społecznej od wszelkich pozostałości totalitarnego zniewolenia - powiedział marszałek Sejmu Marek Kuchciński, witając dziecięcych posłów.

Wiceminister edukacji Marzena Machałek, zwracając się do zgromadzonych, podkreśliła, że edukacja to przygotowanie do przyszłości, ale też budowanie tożsamości. - Edukacja to oczywiście przygotowanie was do przyszłości, żebyście sobie radzili w rolach społecznych, żebyście mieli dobry zawód, (...) ale też edukacja to tworzenie i budowanie tożsamości; to jest to, byście wiedzieli kim jesteście, jakie są wasze priorytety; to jest bardzo ważne i bardzo istotne - podkreśliła.

Machałek nawiązała do tematu tegorocznej sesji dziecięcego Sejmu - przestrzeni publicznej jako miejsca wolnego od symboli propagujących systemy totalitarne, i zadania rekrutacyjnego dla kandydatów na dziecięcych posłów.

REKLAMA

Uczniowie mieli ustalić, czy w przestrzeni publicznej, w której mieszkają, znajduje się miejsce, którego nazwa nawiązuje do systemu totalitarnego. Jeśli takie miejsce znaleźli, musieli znaleźć sposób zmiany nazwy oraz zaproponować nowego patrona - bohatera lokalnego - i upowszechniać wiedzę o nim. Jeśli takiego miejsca było, zadaniem młodzieży było znaleźć miejsce warte upamiętnienia, które nie ma patrona, i wskazać nowego bohatera oraz rozpropagować o nim wiedzę w społeczności lokalnej.

- Żeby się tu znaleźć, musieliście wykonać wiele pracy, wiele pracy w bardzo ważnym temacie, w temacie, który służy odkrywaniu prawdy, odkrywaniu korzeni, w odkrywaniu tego, co najważniejsze, w odkrywaniu prawdy o Polsce, o polskich bohaterach, o waszej społeczności. Dziękuje wam za to zaangażowanie - podkreśliła.

Do tematu sesji nawiązali też rzecznik praw dziecka Marek Michalak i prezes Instytutu Pamięci Narodowej Jarosław Szarek.

REKLAMA

- Dzisiaj, po 28 latach wolnej Polski, zajmujemy się usuwaniem z przestrzeni publicznej symboli systemów totalitarnych, to jest wielkie zaniechanie mojego pokolenia i wy to macie zmienić - powiedział Szarek. 

Przypomniał o zbliżającej się 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. - Przed nami wielka rocznica - 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości (...). To wy będziecie następnym pokoleniem, które będzie budowało i kształtowało Polskę. To od waszych wyborów będzie zależała przyszłość Polski, ale doświadczenie mojego pokolenia mówi o tym, że nie możemy porzucać naszej tożsamości, to jest doświadczenie, które wynika z naszej przeszłości - podkreślił.

- Dzisiaj, w momencie, gdy Europa się pogubiła i stoi przed wieloma problemami, to wy możecie stworzyć inną Polskę, która będzie wzorem dla tej Europy - zaznaczył.

REKLAMA

Prezes IPN poinformował, że razem ze Związkiem Harcerstwa Polskiego IPN zamierza przeprowadzić akcję "Pierwszy Dzień Wolności". - Przeprowadzimy wielką akcję "Pierwszy Dzień Wolności" o 1918 roku, żeby każdy z was znalazł bohaterów - czasem to był aptekarz, czasem to był miejscowy lekarz, robotnik, ksiądz, ludzie w małych miasteczkach - którzy w 1918 roku uczynili wszystko, aby od zaborców przejąć władzę - powiedział. 

- Odnajdźcie tych ludzi, szukajcie ich, być może to są wasi krewni, absolwenci waszych szkół, niech oni trafią - prawdziwi bohaterowie naszej niepodległości - na tabliczki ulic, nazwy placów" - zaapelował.

Rzecznik Praw Dziecka przypomniał zaś uczniom, że tak, jak ważna jest przeszłość, ważna jest też przyszłość. - Rozważaliście w ramach swojej pracy to, co się dzieje dookoła was. Wzmacnialiście to wasze obywatelstwo w małych ojczyznach. Super, to bardzo ważne, żeby pokochać wielką ojczyznę, trzeba zatroszczyć się także o najbliższe otoczenie, o małą ojczyznę, to są korzenie. Trzeba je podlewać, ale ważne są też skrzydła - powiedział Michalak.

"

Z okazji #dzieńdziecka dziś w @RadiowaJedynka polityków odpytywały dzieci. Z jakim pytaniem musiał zmierzyć się marszałek @StKarczewski? pic.twitter.com/DA9OwORnNC

— Wiadomości PR (@Wiadomosci_PR) 1 czerwca 2017

REKLAMA

- Musicie patrzeć też w przyszłość. Przeszłości już się nie da zmienić, ale przyszłość i teraźniejszość możecie. To jest wielkie wyzwanie. Wyzwanie, które musicie podejmować. (...) Do tego was bardzo, bardzo zachęcam - podkreślił.

Przypomniał uczniom, że mają prawo wyrażać swoje zdanie zawsze i wszędzie tam, gdzie to ich dotyczy. - Macie prawo przekazać treść, ale ważna jest forma - podkreślił. Zaapelował, by zawsze wysłuchiwali innych osób i ich argumentów, by odnosili się do nich z szacunkiem.

Sejm Dzieci i Młodzieży liczy 460 posłów. Organizacja izby wzorowana jest na procedurach obowiązujących w prawdziwym Sejmie, co ma przybliżać uczestnikom zasady polskiego parlamentaryzmu. Debata plenarna oraz poprzedzające ją prace komisji odbywają się według wcześniej uchwalonej ordynacji wyborczej oraz Regulaminu Sejmu Dzieci i Młodzieży.

REKLAMA

dad

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej