Famed dąży do uzyskania jednej trzeciej przychodów z rynków USA i Kanady

Wyspecjalizowana w produkcji sprzętu medycznego żywiecka firma Famed zakłada, że w ciągu najbliższych 5 lat blisko jedna trzecia jej przychodów będzie pochodzić z rynków USA i Kanady. Do Ameryki trafiają m.in. polskie stoły operacyjne, fotele ginekologiczne i zabiegowe, łóżka i wózki.

2017-06-07, 11:48

Famed dąży do uzyskania jednej trzeciej przychodów z rynków USA i Kanady
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: preecha2531/shutterstock.com

Z eksportu pochodzi obecnie trzy czwarte przychodów Famedu Żywiec, który należy do najstarszych polskich producentów sprzętu medycznego. Z rynków Ameryki Północnej spółka pozyskuje ok. 8 proc. przychodów, licząc na znaczący wzrost w najbliższych latach.

- Rynek amerykański pozostaje dla nas jednym z głównych obszarów rozwoju. Oczekujemy, że dzięki współpracy z Oakworks Medical (amerykański partner spółki - PAP) uda się nam osiągnąć na nim znaczący wolumen sprzedaży, który w perspektywie najbliższych pięciu lat będzie stanowić nawet jedną trzecią globalnej struktury naszych przychodów - poinformował w środę wiceprezes Famedu Żywiec Marek Suczyk.

Dodatkowe wymagania

W USA sprzedaż produktów medycznych, farmaceutycznych czy spożywczych podlega kontroli federalnej Agencji Żywności i Leków (US Food and Drug Administration - FDA). Każdy wyrób musi być przez nią zatwierdzony jako spełniający wymogi rejestracyjne; bez uzyskania takiego potwierdzenia jego sprzedaż w USA jest nielegalna.

Partnerem polskiej spółki i zarazem dystrybutorem jej produktów za oceanem będzie Oakworks Medical, producent i dystrybutor sprzętu rehabilitacyjnego. Polski wytwórca będzie oferował swoje produkty w Ameryce Północnej pod stworzoną wspólnie z amerykańskim partnerem marką iMS - inspirit Medical Solutions.

Początkowo w ramach linii produktowej iMS sprzedawane będą m.in. stoły operacyjne, fotele ginekologiczne i zabiegowe, łóżka szpitalne, wózki do przewożenia chorych oraz łóżka porodowe. Docelowo produkty pod marką iMS mają pojawić się też na innych rynkach, gdzie preferowane są certyfikaty i rejestracja FDA. Obaj partnerzy, polski i amerykański, deklarują chęć wspólnego rozwijania marki.

Według prezesa Famedu Tomasza Rycaka, dopuszczenie do sprzedaży polskich produktów na bardzo wymagającym amerykańskim rynku jest potwierdzeniem ich jakości i niezawodności. Żywiecka spółka działa, także jako kooperant zagranicznych producentów, na ok. 80 zagranicznych rynkach, pozyskując z nich niemal 75 proc. przychodów. Produkty firmy dostępne są w Europie, Azji, i Afryce, a od niedawna także na rynkach USA i Kanady.

Działający w branży medycznej od 1947 r. Famed Żywiec specjalizuje się w produkcji stołów operacyjnych, łóżek na oddziały intensywnej terapii, wózków do przewożenia chorych, łóżek porodowych oraz foteli zabiegowych. Od 2013 r. spółką zarządza fundusz inwestycyjny EMSA Capital Fund. W ub. roku Przychody Famedu przekroczyły 43 mln zł i były o 22 proc. wyższe niż rok wcześniej. W pierwszym kwartale br. przychody wzrosły o rekordowe ponad 60 proc. wobec pierwszych trzech miesięcy 2016.

abo

 

Polecane

Wróć do strony głównej