Kongres Morski w Szczecinie. Premier: odbudowujemy przemysł stoczniowy

Obecny rząd odbudowuje przemysł stoczniowy; likwidacja polskich stoczni na pewno nie była w polskim interesie, mimo to ówczesny rząd zgodził się na nią - podkreśliła premier Beata Szydło, otwierając w czwartek w Szczecinie piąty Kongres Morski.

2017-06-08, 14:21

Kongres Morski w Szczecinie. Premier: odbudowujemy przemysł stoczniowy

Posłuchaj

Premier Beata Szydło: Polska potrzebuje przemysłu stoczniowego (IAR)
+
Dodaj do playlisty

"Jakże niezrozumiałe dla polskiego społeczeństwa" były decyzje koalicji rządowej PO-PSL "o likwidacji polskich stoczni", kiedy w innych krajach ten przemysł się rozwijał - podkreśliła. - Likwidacja polskich stoczni na pewno nie była w polskim interesie. Mimo to ówczesny rząd zgodził się na nią, nie będę już pytać, dlaczego to zrobiono, ale dzisiaj mogę powiedzieć z satysfakcją, że obecny polski rząd odbudowuje przemysł stoczniowy i stawia go jako jeden z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki - wskazała premier.

Jak mówiła szefowa rządu, "przemysł stoczniowy to nie tylko ważny dział polskiej gospodarki, to nie tylko miejsca pracy dla tysięcy osób i duma polskiej myśli technicznej". - Przemysł stoczniowy to również symbol przemian, symbol polskiej drogi do wolności, walki o godność i sprawiedliwość społeczną, symbol polskiej niepodległości - zaznaczyła.

Ratowanie przed upadkiem Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie

Jej zdaniem, elementem odbudowy przemysłu stoczniowego jest także ratowanie przed upadkiem Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie.

Szydło zwróciła uwagę też na istotną rolę śródlądowego transportu wodnego. - Czynimy również starania, aby przywrócić żeglugę śródlądową na polskich rzekach. Transport śródlądowy może i powinien być istotną gałęzią w naszym kraju. Ze względu na warunki geograficzne mamy ku temu możliwości i jest on bardziej ekologiczny, tańszy i bezpieczniejszy niż transport drogowy- powiedziała.

Premier Beata Szydło wspomniała też o przekopie przez Mierzeję Wiślną. Jej zdaniem ta inwestycja jest ważna także ze względu na bezpieczeństwo i niezależność Polski.

REKLAMA

Plany przywrócenia czwartej klasy żeglowności na rzekach

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk powiedział podczas otwarcia, że w najbliższym czasie rozpoczną się inwestycje, które mają udrożnić Odrę. Szef resortu chce umożliwić transport węgla ze Śląska do Opola i Wrocławia. W tym celu trzeba zainwestować w Kanał Gliwicki.

Minister Gróbarczyk zapowiedział też przygotowanie szczegółowych planów przywrócenia tak zwanej czwartej klasy żeglowności na rzekach. To standard, wymagany przez międzynarodowe przepisy. Szef resortu poinformował o utworzeniu konsorcjum z udziałem polskich portów. Mają one przygotować raporty oddziaływania na środowisko i projekty.

Kongres Morski to spotkanie przedstawicieli szeroko rozumianej branży morskiej, polityków i naukowców. Przez dwa dni około tysiąc uczestników będzie rozmawiało o kondycji i przyszłości gospodarki morskiej.

Głównymi tematami tegorocznej edycji Kongresu jest żegluga śródlądowa i edukacja morska na Pomorzu Zachodnim.

Stan udrożnienia polskich rzek

Raporty na temat udrożnienia polskich rzek przygotowuje Global Compact Poland. Wśród sukcesów polskiej administracji jest ratyfikacja i przyjęcie międzynarodowej konwencji AGN dotyczącej śródlądowych dróg wodnych.

REKLAMA

Jak podkreśla dyrektor generalny Global Compact w Polsce Kamil Wyszkowski, może to zakończyć trwający kilkadziesiąt lat okres zaniedbywania żeglugi śródlądowej na Odrze i Wiśle. Kamil Wyszkowski przypomniał również, że Warszawa stara się o środki na inwestycje rzeczne. To między innymi inicjatywy, które ubiegają się o finansowanie w ramach tak zwanego Planu Junckera.

W ocenie Europejskiego Banku Inwestycyjnego jest wart około 3,5 miliarda złotych projekt ochrony przeciwpowodziowej dolnego odcinka Wisły od Włocławka. W czwartym kwartale tego roku do oceny EBI mają trafić między innymi projekt budowy 92 kilometrów Kanału Śląskiego łączącego Wisłę i Odrę wart około 11 miliardów złotych, czy budowa kaskady odcinka Odry od Brzegu Dolnego do ujścia Nysy Łużyckiej, także o wartości około 11 miliardów złotych.

Wciąż dużo pozostaje do zrobienia

Dyrektor Global Compact podkreśla, że choć polska administracja ma sukcesy w odbudowie żeglugi na polskich rzekach, to wciąż wiele elementów jest zaniedbanych. Jego zdaniem Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej mogłoby lepiej informować o planowanych inwestycjach na polskich rzekach. Chodzi między innymi o dialog z organizacjami ekologicznymi w sprawie udrożnienia szlaków wodnych.

Tematem, który według Kamila Wyszkowskiego jest zbyt mało eksponowany to budowa energetyki odnawialnej opartej o rzeki. Według rozmówcy Informacyjnej Agencji Radiowej trzeba rozmawiać także o kryzysie wodnym. Jego zdaniem to jeden z najpoważniejszych problemów Polski. Na jednego mieszkańca kraju, jak informuje Kamil Wyszkowski, przypada obecnie około 1600 metrów sześciennych wody. Średnia w Unii Europejskiej to około 4700 metrów sześciennych na mieszkańca.

REKLAMA

Polska przystąpiła do międzynarodowej konwencji AGN

W tym roku Polska przystąpiła do międzynarodowej konwencji AGN. Zobowiązuje ona administrację do utrzymania odpowiedniej żeglowności na polskich rzekach, które są częścią międzynarodowych śródlądowych szlaków wodnych.

Tegoroczny piąty Kongres Morski potrwa do 9 czerwca. Jego organizatorami są Fundacja Kongres Morski i Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, a fundatorami Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie i Polska Żegluga Morska.

IAR/PAP, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej