Rośnie popularność fałszywych newsów w internecie. "Emocje są paliwem"
Zdziwienie Tygodnia to nowa audycja Polskiego Radia 24, w której Anna Piotrowska będzie przedstawiać i omawiać najnowsze odkrycia technologiczne. W pierwszej audycji o rozprzestrzenianiu informacji w internecie mówili prof. Janusz Hołyst z Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej i prof. Kazimierz Krzysztofek z Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu SWPS.
2017-06-30, 13:53
Posłuchaj
Według najnowszych badań nt. rozchodzenia się informacji na Twitterze, dodanie słowa o zabarwieniu emocjonalno-moralnym zwiększa szanse na przekazanie dalej o 20 proc. Naukowcy, których badania ukazały się w wydawnictwie PNAS (Narodowej Akademii Naukowej Stanów Zjednoczonych), przeanalizowali pół miliona tweetów. Zdaniem prof. Janusza Hołysta emocje od zawsze były wykorzystywane jako narzędzie manipulacji.
- W czasach internetu, gdy informacja jest tak łatwo produkowana, przetwarzana i rozpowszechniana, manipulowanie stało się łatwiejsze. W moich badaniach z europejskimi naukowcami zajmowaliśmy się wpływem emocji na życie internetowych grup. Emocje są paliwem takich społeczności. Ludzie wchodzą do internetu, by wyładować swoje emocje, a także, by szukać emocji innych ludzi – mówił gość Polskiego Radia 24.
Z kolei według kolejnej pracy nt. "fake newsów", która ukazała się w "Nature Human Behaviour", autorzy postulują, że nieprawdziwe informacje rozprzestrzeniają się z powodu przeładowania informacyjnego. W opinii prof. Kazimierza Krzysztofka może to być związane z syndromem FOMO (ang. Fear of Missing Out, czyli w tłumaczeniu strach przed ominięciem czegoś ważnego).
- To prawidłowość psychologiczna, która nakazuje nam ciągle sprawdzać wiadomości. Nawet gdy mamy już dość, to sięgamy po kolejne informacje – może pojawiło coś się nowego? Badania na studentach amerykańskich pokazały, że coraz rzadziej przesyłają sobie treści, tylko sygnały gdzie można coś znaleźć, ponieważ nie chce im się przetwarzać i referować. Okazuje się, że 90 proc. użytkowników czyta blogi i ogląda memy, 9 proc. je remiksuje i przerabia, a tylko 1 proc. produkuje oryginalne treści – powiedział socjolog.
REKLAMA
Więcej w całej audycji.
Gospodarzem programu była Anna Piotrowska.
Polskie Radio 24/kk
_____________________
REKLAMA
Data emisji: 29.06.2017
Godzina emisji: 22:11
REKLAMA