Roboty będą pomagać naszym dzieciom w nauce
- Jestem entuzjastką tego typu naukowych eksperymentów, dlatego że to jest właśnie poprawne wykorzystanie robotyki. Ten potencjał trzeba wykorzystywać w edukacji społeczeństwa i intelektualnemu pobudzaniu go - mówiła w Polskim Radiu 24 dr Aleksandra Przegalińska z Katedry Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym Akademii Leona Koźmińskiego.
2018-09-01, 17:00
Posłuchaj
Nowe badania opisane w naukowym Science Robotics dowodzą, że roboty można wykorzystać w szeroko pojętej edukacji, a w szczególności w nauce czytania i pomocy w terapii dzieci autystycznych. Badacze z University of Wisconsin-Madison udowadniają, że wprowadzenie robota-towarzysza zachęca dziecko do nauki.
- Jako rodzic jestem świadoma tego, że wspólne czytanie z dzieckiem jest bardzo skuteczne. Lepiej rozwija i lepiej motywuje, ale dla rodzica jest to bardzo czasochłonne, dlatego wsparcie humanoidalnej maszyny może przynieść pozytywne efekty - mówiła dr Aleksandra Przegalińska. Wskazała ona jednak, że "dysfunkcje maszyny są możliwe", co może spowodować negatywne efekty u dziecka.
- Roboty społeczne to nowa i dopiero startująca dziedzina nauki. Do tej pory tego typu konstrukcje nie były aż tak udane, dlatego że elektronika nie była jeszcze rozwinięta w dostatecznym stopniu. Trzeba było zaczekać na lepsze techniki przetwarzania języka i analizowania mimiki, żeby te roboty stały się mniej straszne i bardziej przyjazne - tłumaczyła ekspertka.
Dr Aleksandra Przegalińska zauważyła również, że "roboty nie mogą opowiadać bzdur, muszą wszystko rozumieć i zadawać właściwe pytania. Sama dziedzina nie jest żadną innowacją w obszarze sztucznej inteligencji, ale długo musieliśmy czekać, żeby te eksperymenty zaczęły przynosić jakieś wymierne efekty".
REKLAMA
Więcej w całym nagraniu.
Gospodarzem audycji była Anna Piotrowska.
PR24/jp
______________________
Data emisji: 01.09.18
REKLAMA
Godzina emisji: 7.10
REKLAMA