Jest wspólny bilet samorządowy PKP, ale kiedy bilet zintegrowany?

Pasażerowie kolei mogą korzystać już ze Wspólnego Biletu Samorządowego.

2017-08-07, 21:14

Jest wspólny bilet samorządowy PKP, ale kiedy bilet zintegrowany?
Rozmowy zarządu Przewozów Regionalnych a organizacjami związkowymi trwały od stycznia 2018 r.Foto: Pixabay

Posłuchaj

Jest już Wspólny Bilet samorządowy PKP. Ale dlaczego do naprawdę zintegrowanego biletu mamy jeszcze długą drogę, o tym w Ekspressie Gospodarczym radiowej Jedynki./Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Ośmiu kolejowych przewoźników regionalnych doszło do porozumienia i od sierpnia uruchomiło „Wspólny Bilet Samorządowy”.

To już druga propozycja wspólnego biletu kolejowego na szerszą skalę w ostatnim czasie.

Po PKP Intercity i Polregio czas na samorządową kolej

− Od połowy lipca ofertę „Razem w Polskę” dedykowaną na weekendy mają PKP Intercity i Polregio. Teraz swoją propozycję dla podróżujących koleją stworzyli przewoźnicy samorządowi, mówi Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich.

Wspólny bilet ośmiu przewoźników samorządowych

Jak wyjaśnia, to jest inicjatywa związków samorządowych pracodawców kolejowych, a sprzedaż wspólnego biletu rozpoczęła się od 1 sierpnia przy porozumieniu 8 przewoźników samorządowych.

Bilet na kolej oraz przy połączeniach autobusowych jednego z przewoźników

Bilet obowiązuje niemal we wszystkich połączeniach kolejowych tych przewoźników a także w regionalnych połączeniach autobusowych jednego z przewoźników

Jak tłumaczy gość radiowej Jedynki, bilet jest imienny, kosztuje 38 złotych, jest ważny 24 godziny.

REKLAMA

− Taki bilet obowiązuje praktycznie na terenie całego kraju, w tych województwach, gdzie działają koleje samorządowe uczestniczące w programie, mówi gość Ekspressu Gospodarczego.

W Polsce brakuje wciąż zintegrowanego biletu na całą sieć PKP

Idea jest dobra, jednak wciąż w Polsce brakuje w pełni zintegrowanego biletu na całą sieć kolejową, podkreśla Łukasz Malinowski, reaktor naczelny Rynku Kolejowego.

Jak wyjasnia, aby bilet był rzeczywiście wspólny, to powinien obejmować wszystkich przewoźników.

Wspólny bilet bez wspólnych połączeń?

I podkreśla, że w przypadku wspólnego biletu samorządowego mamy taki problem, że można z niego korzystać na wielu liniach, ale bardzo rzadko te linie się łączą.

− Dlatego często aby skorzystać ze wspólnego biletu, trzeba dokupić bilet na innego przewoźnika, aby dojechać do linii, w której obowiązuje wspólny bilet. Czyli idea dobra, ale wykonanie jeszcze nie najlepsze, mówi gość radiowej Jedynki.

Zdaniem eksperta kolei jest potrzebne jeszcze jedno rozwiązanie, dotyczące rozliczenia wspólnego biletu.
− Do  tego są potrzebne dość zaawansowane systemy informatyczne oraz trzeba koniecznie ustalić, kto do tego systemu będzie miał dostęp i kto go będzie kontrolował, mówi gość radiowej Jedynki.

REKLAMA

Na zintegrowany bilet jeszcze poczekamy…

A to oznacza, że na w pełni zintegrowany wspólny bilet na kolei będziemy musieli jeszcze poczekać. Zdaniem eksperta może to potrwać nawet kilka lat.

Tymczasem są kraje, gdzie podróżujący mając jeden bilet, mogą korzystać nie tylko z oferty wielu przewoźników kolejowych, ale też z innych środków transportu jak autobusy czy promy, czego najlepszym przykładem jest Szwajcaria.

Elżbieta Szczerbak, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej