Powstanie polski pociąg hybrydowy PLUS. Podpisano list intencyjny
W jednym składzie będzie zarówno napęd elektryczny jak i spalinowy. List intencyjny w sprawie zaprojektowania maszyny podpisali między innymi przedstawiciele Agencji Rozwoju Przemysłu, fabryki Cegielski oraz spółki Przewozy Regionalne.
2017-09-19, 16:11
Posłuchaj
Jak mówi prezes fabryki Cegielski Hubert Stępniewicz, znane są już niektóre założenia. Pojazd ma zabierać na pokład do 370 pasażerów. W środku ma się znaleźć wydzielona przestrzeń dla osób z ograniczoną mobilnością, a także wydzielona przestrzeń dla osób podróżujących z rowerami. - Podróż ma odbywać się z prędkością do 140 km/h w trakcji elektrycznej, do 120 km/h w trakcji spalinowej- wskazał Stępniewicz.
Pociąg hybrydowy mógłby się poruszać zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i pozbawionych sieci elektrycznej. Dziś przepięcie lokomotyw trwa kilkadziesiąt minut i opóźnia podróż.
Jak przyznaje szef Przewozów Regionalnych Krzysztof Zgorzelski, brak takiego pociągu oznacza też niewygodne przesiadki. Podkreślił, że pociąg hybrydowy zlikwidowałby te utrudnienia. Pierwszym odbiorcą pociągu hybrydowego będą właśnie Przewozy Regionalne.
Jak zaznaczyła obecna na uroczystości wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz, projekt wpisuje się w realizację programu Luxtorpeda 2.0, który jest jednym z "programów flagowych" Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
REKLAMA
Dodała, że dotyczy rozwiązania jednego z podstawowych problemów. - Jeśli pomyślimy sobie, że mamy w Polsce nieco ponad 18 tys. torów, z czego zelektryfikowanych jest nieco ponad 11 tys. (...) to oznacza, że na tych niemal 40 proc. mogą jeździć tylko pojazdy spalinowe, a to znaczy ciężkie i nieekologiczne - wskazała.
Projekt ma kosztować prawie 30 milionów złotych, a jego realizacja ma się zakończyć w 2019 roku.
fc
REKLAMA