Rośnie wartość polskiego rynku muzycznego. Pomagają nowe technologie
Od kilku lat rośnie wartość polskiego rynku muzycznego. Rok 2017 też powinien być udany, potwierdza w rozmowie z Naczelną Redakcją Gospodarczą Polskiego Radia Katarzyna Kowalewska, ekspert rynku rozrywki.
2017-10-09, 13:20
Posłuchaj
- Według danych Związku Producentów Audio Video wartość polskiego rynku muzycznego wzrosła w I półroczu o 5,1 proc. To jest ponad 125 mln zł. To pozwala szacować, że wartość rynku na koniec roku wyniesie ponad 250 mln zł, czyli będzie wyższa niż w roku ubiegłym – przewiduje rozmówczyni Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.
Rośnie udział sprzedaży cyfrowej
Ciągle jeszcze lepiej sprzedają się tradycyjne nośniki muzyki, ale udział cyfrowej sprzedaży rośnie, zauważa Marek Staszewski, pełnomocnik Związku Producentów Audio Video.
- Spada sprzedaż nośników fizycznych. Natomiast za I półrocze widzimy, że wartość cyfrowej sprzedaży, czyli bez nośników, wzrosła do udziału powyżej 30 proc., może nawet 35 proc., co powoduje, że ta dynamika wzrostu jest właśnie w tym segmencie największa, czyli 65 proc. nośniki fizyczne, 35 proc. sprzedaż cyfrowa i ona rośnie – podaje liczby ekspert.
Zauważalne ożywienie na polskim rynku muzycznym
Marek Staszewski analizuje przyczyny tego ożywienia na polskim rynku muzycznym.
REKLAMA
- Dystrybucja cyfrowa, powszechność muzyki, łatwość dostępu, także to, że za stosunkowo niewielkie pieniądze można uzyskać dostęp do serwisów streamingowych, np. do ponad 40 mln nagrań dźwiękowych, praktycznie bez żadnych ograniczeń, powoduje, że rzeczywiście ta sytuacja najpierw się ustabilizowała 2 – 3 lata temu, po kilkunastu latach wyraźnej tendencji spadkowej, i w tej chwili widzimy sytuację wzrostową. Tak jak to było przed chwilą powiedziane, wierzymy głęboko, że ten ostatni kwartał przyniesie znaczne polepszenie sytuacji w stosunku do 2016 roku – wyjaśnia ekspert.
Jest to bardzo prawdopodobne, bo przed nami Boże Narodzenie i czas kupowania prezentów, a płyty są jednym z częściej kupowanych upominków.
Elżbieta Mamos, awi
REKLAMA