Zaczyna się wyścig o klientów - seniorów
Do roku 2050 w Polsce liczba osób w wieku poprodukcyjnym wzrośnie blisko dwukrotnie, szacuje Główny Urząd Statystyczny. To oznacza, że będą one stanowić jedną trzecią społeczeństwa.
2017-10-20, 17:00
Posłuchaj
O rynku usług i produktów dla seniorów mówiła w radiowej Jedynce Marzena Rudnicka, prezes Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej (Sylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Dodaj do playlisty
Już dzisiaj są to miliony kobiet w wieku powyżej 60. lat i mężczyzn powyżej 65. roku życia, a to jest poważna grupa konsumentów, którzy mają swoje potrzeby - na szczęście grupa zauważana przez przedsiębiorców, którzy dedykują im produkty i usługi, mówi Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia Marzena Rudnicka, prezes Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej.
Marzena Rudnicka Przedsiębiorcy nie tylko zauważają ten potencjał, ale zaczyna się już wyścig o tego klienta.
- Przedsiębiorcy nie tylko zauważają ten potencjał, ale zaczyna się już wyścig o tego klienta. Jeżeli mamy w tym torcie 1/3 klientów – seniorów, to warto o to zawalczyć – zauważa ekspertka.
Zróżnicowana grupa klientów
Jest to jednak bardzo zróżnicowana grupa, dodaje Marzena Rudnicka.
- Mamy i osoby bardzo aktywne, czyli tych młodszych seniorów, średnich seniorów i starszych seniorów, po 80 – 85. roku życia. Tam już więcej usług związanych jest z pomocą tym osobom najstarszym, pielęgnacją i opieką zdrowotną. Tam te potrzeby konsumenckie są nieco inne – zaznacza rozmówczyni Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia. – Senior w każdym wieku kupuje produkty spożywcze, gdzieś mieszka, korzysta z komunikacji, ze służby zdrowia. A ci aktywni seniorzy korzystają też i z dóbr kultury, i jeżdżą na wycieczki. Są to więc aktywnymi członkami społeczeństwa, którzy mają swoje potrzeby. Jak więc myślimy o produktach i usługach dla osób starszych, to nie myślimy o produktach specjalnych, tylko o przygotowaniu czy dostosowaniu tych obecnych w taki sposób, aby te osoby po 60. roku życia rozumiały przede wszystkim poprzez przekazy reklamowe, co mogą otrzymać, i umiały z tego korzystać i były w stanie „dobić się” w razie czego na infolinię – dodaje.
REKLAMA
Rynek usług dla osób starszych stale się rozwija. Jest perspektywiczny także dla firm oferujących rozwiązania IT, w tym dla firm z sektora bezpieczeństwa IT oraz wyrobów medycznych, turystycznych, kosmetycznych czy deweloperów.
Kampania edukacyjna
Niestety seniorzy to rosnąca grupa konsumentów, która często nie zna praw, jakie jej przysługują. To zaś prosta droga do tego, aby stali się ofiarami oszustów. Stąd kampania Senior znaczy szacunek.
- Ta kampania polega przede wszystkim na serii wykładów w całym kraju, głównie na uniwersytetach trzeciego wieku, ale nie tylko. Prowadzimy rozmowy na temat tego, jak się zachować, jak zawrzeć umowę, jak ją rozwiązać. A jak już podpiszemy krzywdzącą umowę, to co dalej. Przykładowo każda gmina w Polsce ma ustawowy obowiązek udzielić nieodpłatnej pomocy prawnej każdej osobie po 65. roku życia. Jeżeli więc taką umowę odpiszemy i nie wiemy, co zrobić dalej, warto pójść do gminy i zasięgnąć porady. Kampania będzie trwała długo, ponieważ obecna jest do końca 2017 roku, ale już przygotowujemy kolejną na 2018 rok, rozszerzoną o zdrowe odżywianie – mówi Marzena Rudnicka.
Seniorzy niechętnie składają reklamację, nie walczą o swoje prawa, wierzą w zapewnienia sprzedawcy, a wykorzystują to nieuczciwi przedsiębiorcy. Powszechne jest podszywanie się pod sprzedawcę prądu, wprowadzanie w błąd co do leczniczych właściwości produktów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozważa między innymi wprowadzenie obowiązku nagrywania pokazów, na które zapraszane są osoby starsze, albo określenie limitu kwotowego przy kupowaniu produktów poza lokalem przedsiębiorcy.
REKLAMA
Sylwia Zadrożna, awi
REKLAMA