Jakim Prawem: O odszkodowaniach za błędy medyczne
Kiedy możemy ubiegać się o odszkodowanie i zadośćuczynienie w przypadku błędu lekarskiego? Kto w procesie cywilnym odpowiada finansowo za poniesione przez pacjenta straty? O tym w audycji Jakim Prawem mówiła mec. Katarzyna Topczewska, adwokat.
2018-01-15, 12:55
Posłuchaj
Jak wyjaśniała gość Polskiego Radia 24, „odszkodowanie to zwrot kosztów, które zostały poniesione” przez pacjenta na leczenie. Oprócz tego, pacjent, w przypadku błędu lekarskiego, może ubiegać się o zadośćuczynienie – „to kwota, którą sam wskazuje, jaką sobie życzy, w związku z doznanymi cierpieniami, dyskomfortem czy uczuciem bólu”.
Mec. Katarzyna Topczewska zauważyła również na naszej antenie, że odpowiedzialność finansowa, w przypadku spraw dotyczących odszkodowań i zadośćuczynień, może być ponoszona w różnym stopniu przez lekarza i szpital. To zależy od tego, na jakiej zasadzie medyk działa w placówce.
– Jeżeli jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, jego odpowiedzialność za wyrządzoną szkodę ogranicza się do odpowiedzialności pracowniczej wobec szpitala; w procesie sądowym występuje jako świadek, a całość kwoty odszkodowania ponosi szpital – tłumaczyła ekspertka, zaznaczając, że tak jest w przypadku, gdy błąd nie został popełniony umyślnie. – Jeżeli lekarz pracuje „na kontrakcie”, świadczy usługi na rzecz szpitala, za wyrządzona szkodę odpowiada finansowo solidarnie ze szpitalem – mówiła Katarzyna Topczewska. Gość PR24 podkreśliła przy tym, że lekarze prowadzący praktykę muszą posiadać obowiązkową polisę OC.
Więcej w całej audycji.
REKLAMA
Gospodarzem programu był Anna Grabowska.
Polskie Radio 24/zz
____________________
REKLAMA
Data emisji: 15.01.18
Godzina emisji: 11.45
REKLAMA