NIK: poziom bezpieczeństwa na kolei nie w pełni zadowalający

Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła, że poziom bezpieczeństwa na kolei w Polsce nie jest w pełni zadowalający, mimo że podmioty za nie odpowiedzialne wypełniają swoje zadania. Według Izby, w poprawie bezpieczeństwa przeszkadzają bariery prawne, finansowe i organizacyjne, związane również z kiepskim stanem technicznym części tras i taboru.

2018-02-27, 10:32

NIK: poziom bezpieczeństwa na kolei nie w pełni zadowalający
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock

Posłuchaj

Prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski o raporcie nt. poziomu bezpieczeństwa na kolei
+
Dodaj do playlisty

NIK w najnowszym raporcie zwrócił uwagę, że choć w latach 2010-2014 Polska plasowała się na jednym z ostatnich miejsc w Europie pod względem bezpieczeństwa na kolei, to i tak pociągi pozostawały najbezpieczniejszym środkiem transportu. W następnych latach, zwłaszcza w 2016 i 2017 roku, było widać jednak pod tym względem znaczną poprawę. Nie chodzi tylko o incydenty i wypadki, ale tez na przykład o spadek liczby takich przestępstw jak kradzieże czy rozboje i wymuszenia.

NIK dość krytyczny

Mimo to NIK podkreślił, że w kwestii bezpieczeństwa jest jeszcze sporo do zrobienia. Zwrócił uwagę, że na przykład blisko połowa linii kolejowych, zarządzanych przez PKP PLK w latach 2016-2017, wymagała naprawy lub remontu. Izba pisze też o powolnym wprowadzaniu europejskiego systemu sterowania ruchem kolejowym (ERTMS). W raportcie jest także mowa o przestarzałych pociągach, które są nie do końca bezpieczne dla pasażerów.

- Barierę dla poprawy bezpieczeństwa przewozów stanowi również zaawansowany wiek pociągów. Średni wiek taboru kolejowego przekracza 25 lat i ma istotny wpływ na wysoką liczbę usterek oraz awarii pojazdów kolejowych, wyeksploatowanych pomimo przeprowadzanych napraw. Średni wiek wagonów pasażerskich to 26 lat, towarowych - 27, a lokomotyw - 32 lata - pisze NIK.

Izba w raporcie zwraca także uwagę na niezadowalający stan techniczny niektórych mostów i wiaduktów kolejowych oraz na fakt, że niektóre dworce nie zostały przystosowane do akcji ratunkowych czy ewakuacji w przypadku zagrożenia terrorystycznego.

REKLAMA

Wnioski do ministra

W związku z tymi niedociągnięciami, NIK zwrócił się do ministra infrastruktury z wnioskami dotyczącymi m.in. zapewnienia środków na modernizację taboru kolejowego. Izba wnioskuje też o przeprowadzenie zmian na dworacach i w pociągach, w tym instalacje ułatwień dla niepełnosprawnych i systemów monitorowania bezpieczeństwa pasażerów.

Więcej - na stronie www.nik.gov.pl.

NRG, NIK, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej