Elektromobilność wkroczyła do branży rowerowej
Odważni już się pojawili, ale masowego wysypu rowerzystów na ulicach jeszcze nie ma. Ciągle za zimno. Niemniej przygotowania do sezonu trwają i chętnych do jeżdżenia z każdym rokiem przybywa. W dodatku do tej branży coraz śmielej wkracza elektromobilność.
2018-03-19, 17:13
Posłuchaj
Elektromobilność oznacza rowery elektryczne, które nie są tylko modą. Świat się na nie przesiada - mówił Mateusz Pytko z Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, organizacji polskiej branży i przemysłu rowerowego.
Rower elektryczny pomógł całej branży
Jak zauważył, rower elektryczny uratował branżę po lekkiej zapaści 2 lata temu. Na świecie wzrost sprzedaży rowerów elektrycznych wynosi 35-38 proc. w skali roku. Dodał, że w Polsce udział rowerów w transporcie miejskim jest stosunkowo mały. Najwyższy jest w Trójmieście 7-9 proc., gdy w innych miastach Europy to około 20 proc., a nawet 30 proc.
W Polsce też powstają elektrorowery
Mamy w Polsce własnych producentów tych rowerów. Są także producenci baterii. Ponad połowa naszych obrotów to baterie do rowerów elektrycznych - poinformował Tomasz Wołk-Jankowski, prezes zarządu firmy BMZ Poland.
Jak poinformował, sama bateria nie wystarczy bo potrzebne są całe systemy. Dodał, że największą barierą, jeśli chodzi o polski rynek, nie jest bariera technologiczna, ale cenowa.
REKLAMA
Dlatego ceny rowerów nie są takie, żeby były one powszechnie dostępne. W rowerach elektrycznych pedałować trzeba. System tę pracę tylko wspiera. Zasadniczą więc kwestią jest ich zasięg - dodał Wołk-Jankowski.
Zasięg coraz większy
Obecnie - jak poinformowal - zasięg ten to 20-30 kilometrów - poinformował. Dodał, że obecnie nowym trendem są elektromobilne rowery górskie MTB, gdzie bateria spełnia ważną rolę, bo trzeba podjeżdżać pod dość strome podjazdy.
To jest drugi segment tych rowerów. Pierwszy to rynek rowerów miejskich, trekkingowych - prostuje Mateusz Pytko. Ale generalnie nasza wiedza o liczbie rowerów w Polsce nie jest zbyt precyzyjna.
Polski rynek nie do końca zbadany
Jak dodał, rynek rowerów elektrycznych w 2017 r. był w Polsce szacowany między 5 a 10 tysięcy sztuk. Nie ma jednak na ten temat dokładnych badań. Zwykłych rowerów sprzedaje się w Polsce około 1 mln sztuk.
REKLAMA
W całej Unii Europejskiej rocznie sprzedaje się około trzech milionów elektrycznych rowerów. Boom na nie jest także w Azji - tam rynek wspierają seniorzy.
Cena roweru elektrycznego w Polsce zaczyna się od kilku tysięcy zł. Wartość całego rynku rowerowego, choć dokładnych danych nikt nie ma, szacuje się na ponad 1 miliard zł.
Aleksandra Tycner, ak, NRG
REKLAMA