Polacy kupują coraz więcej. Niedzielny zakaz handlu na razie nie zaszkodził

Na skutek wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę w 2018 roku sklepy w Polsce będą otwarte łącznie o 39 dni krócej niż w roku ubiegłym. W kolejnym roku Polacy będą mieli jeszcze mniej okazji do odwiedzania sklepów.

2018-04-24, 10:26

Polacy kupują coraz więcej. Niedzielny zakaz handlu na razie nie zaszkodził
Rosnąca sprzedaż w sklepach to m.in. wynik dobrej sytuacji gospodarczej.Foto: PIXABAY

Handel będzie dozwolony tylko w ostatnią niedzielę każdego miesiąca, a od 2020 roku takich niedziel będzie już tylko siedem w ciągu dwunastu miesięcy.

Wyższa sprzedaż

Z danych GUS wynika, że sprzedaż detaliczna w marcu, czyli w pierwszym miesiącu obowiązywania nowych przepisów, była wyższa aż o 17,9 proc. od tej notowanej w lutym. Zdaniem ekspertów DNB Bank Polska zwiększające się regulacje nie pozostaną bez wpływu na rynek handlu w Polsce, w tym w szczególności na branżę FMCG, która zyska coraz większy udział w e-commerce.

Jak wynika z raportu „Kierunki 2018. Ingerencja państwa w wybranych sektorach gospodarki - skala i warunki sukcesu”, przygotowanego przez DNB Bank Polska i firmę doradczą PwC, handel detaliczny w Polsce wciąż jeszcze jednak charakteryzuje się niewielkim stopniem interwencjonizmu państwowego, choć jest jedną z ważniejszych gałęzi gospodarki. Odpowiada za 40,5 proc. polskiego PKB.

Zgodnie z danymi GUS sprzedaż detaliczna w marcu była wyższa od lutowej aż o 17,9 proc. W porównaniu do marca 2017 rok jest wzrost o 8,8 proc.

REKLAMA

Miarodajne bedą dane z kwietnia

"Zmiany w sprzedaży detalicznej są najszybszym wskaźnikiem pokazującym tendencje w wydatkach konsumpcyjnych społeczeństwa. W tej chwili jeszcze trudno powiedzieć, jak zamknięcie sklepów w niedzielę wpłynie na wyniki całego sektora handlu detalicznego w dłuższej perspektywie. Szczególnie ciekawe będą dane za kwiecień, w którym aż trzy niedziele były niedzielami bez handlu" - ocenił Paweł Olkowicz, Ekspert w Biurze Handlu i Usług, DNB Bank Polska.

Jak pokazują dane GUS sklepy handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi zanotowały w marcu znaczny wzrost sprzedaży (o 13,8 proc. r/r), co spowodowane było, m.in. przesunięciem zakupów świątecznych na koniec miesiąca, w związku z wcześniejszą datą świąt wielkanocnych.

Zakupy na wszelki wypadek

"Kolejnym powodem dla zwiększonej sprzedaży artykułów spożywczych może być tendencja Polaków do dokonywania zakupów na tzw. „wszelki wypadek”. W obawie przed zamkniętymi sklepami w niedziele, niejednokrotnie także tymi osiedlowymi, robią większe niż zazwyczaj zakupy szczególnie w piątki i soboty" - dodał Olkowicz.

Jak skomentował ekspert - "Polacy chcą i mogą kupować coraz więcej. Rosnąca sprzedaż była też wynikiem dobrej sytuacji gospodarczej oraz programów społecznych wprowadzonych przez rząd, takich jak 500 +. Ostatnie zapowiedzi rządzących mające na celu wprowadzenie dalszych kroków mających poprawić sytuację domową gospodarstw domowych, takich jak finansowanie wyprawki szkolnej, będą miały zapewne pozytywny wpływ na ten sektor".

REKLAMA

ak, NRG

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej