Budowa CPK: nie wszystko jeszcze rozstrzygnięte
Największa inwestycja komunikacyjna w Polsce - Centralny Port Komunikacyjny, o którego budowie zdecydował rząd, będzie wymagała jeszcze sporo ustaleń. Dotyczą one m.in. sposobów jej finansowania oraz odszkodowań za grunty i nieruchomości przeznaczone pod budowę.
2018-04-27, 16:30
Port, wg. planów, ma powstać 40 kilometrów pod Warszawą w Stanisławowie w gminie Baranów, niedaleko Grodziska Mazowieckiego i ma objąć nie tylko wielki obiekt lotniczy, ale też sieć dróg kolejowych i drogowych, które połączą go z najważniejszymi polskimi miastami.
Pełnomocnik do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild poinformował, że do realizacji inwestycji powstanie spółka celowa, która zajmie się między innymi koordynacją budowy samego portu, jak i węzłów komunikacyjnych.
Kolejnym etapem będzie decyzja lokalizacyjna wydana przez wojewodę na wniosek spółki celowej. Ma to nastąpić w 2020 roku. Sama budowa ma się rozpocząć w 2021 roku. Potrwa sześć lat.
REKLAMA
Trasy kolejowe do CPK wybuduje specjalny podmiot
Trasy kolejowe, które połączą Centralny Port Komunikacyjny z istniejącą siecią kolejową, wybuduje specjalny podmiot, który będzie zależny od spółki celowej powołanej do zarządzania i realizacji projektu CPK - poinformował w piątek dziennikarzy pełnomocnik rządu ds. CPK, Mikołaj Wild.
− Budową nowych tras kolejowych będzie zarządzał podmiot bezpośrednio zależny od spółki celowej (która będzie odpowiedzialna za realizację CPK - PAP). Jako Rzeczpospolita po 1989 roku nie posiadamy kompetencji budowy nowych tras kolejowych, więc budowa nowych tras w tym zakresie będzie ściśle podporządkowana spółce celowej" - powiedział Wild.
"W pozostałym zakresie, czyli w zakresie prac modernizacyjnych, bo wciąż trwają intensywne prace modernizacyjne na trasach kolejowych, za wystarczającą uznajemy koordynację przez spółkę celową" - dodał.
Wcześniej prezes PKP PLK Ireneusz Merchel szacował, ze w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego trzeba będzie wybudować od 1 tys. do 1,5 tys. km nowych linii kolejowych.
Specustawa przyjęta przez rząd nie przesądza o odszkodowaniach
Mikołaj Wild powiedział, że specustawa nie przesądza spraw odszkodowań dla mieszkańców gminy Baranów, jak i ewentualnej zamianie nieruchomości. Pełnomocnik zapewnił, że zarówno odszkodowania, rekompensaty, jak i zamiana nieruchomości będą przedmiotem negocjacji. Zaznaczył, że konieczne będzie wyważenie interesów dzisiejszych mieszkańców gminy Baranów, jak i możliwości skarbu państwa. Mikołaj Wild dodał, że wywłaszczanie pod teren inwestycji będzie ostatecznością.
Inwestycja szacowana na 30 mld zł albo z budżetu, albo ze środków unijnych
Specustawa nie reguluje też sprawy finansowania inwestycji. W tej chwili według wstępnych szacunków budowa CPK może kosztować ponad 30 miliardów złotych.
Mikołaj Wild wskazał dwa źródła finansowania. Jednym są środki budżetowe, drugim zaś unijne dotacje z nowej perspektywy. Jest jednak za wcześnie, by na tym etapie mówić o szczegółach unijnego wsparcia - zaznaczył minister.
REKLAMA
Jakie korzyści z Centralnego Portu Komunikacyjnego?
Zwrócił on uwagę na korzyści, które płyną z budowy portu. Samo lotnisko ma wygenerować 37 tysięcy miejsc pracy. Otoczenie portu nawet 150 tysięcy. Centralny Port Komunikacyjny zmieni też siatkę komunikacji w całej Polsce. Pierwsze samoloty mają odlecieć z CPK w sezonie zimowym 2027 roku.
Polecane
REKLAMA