Które branże tracą, a które zyskują na długich weekendach?

Przed nami długa majówka – kilka dni urlopu wystarczy aby dwa dni państwowych świąt -1 maja i 3 maja, urosło do ponad tygodnia wolnego. Czy odbije się to na gospodarce?

2018-04-27, 19:51

Które branże tracą, a które zyskują na długich weekendach?
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay

Posłuchaj

Dlaczego gospodarka nie traci na długich weekendach, tłumaczy w Polskim radiu 24 Krystian Jaworski, ekonomista banku Credit Agricole. /Piotr Wardziak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Według ekonomistów, wpływ pojedynczych dni wolnych od pracy na wzrost Produktu Krajowego Brutto jest zupełnie nieznaczny.

−Długi weekend gospodarce nie zaszkodzi, tak w Polskim Radiu 24 ocenił Krystian Jaworski, ekonomista banku Credit Agricole.

Od kilku lat trwa bowiem dyskusja - czy skumulowanie dni wolnych od pracy, tych ustawowych plus urlopowych, obniża wzrost gospodarczy czy może odwrotnie - zwiększa konsumpcję i wydajność pracowników po powrocie, a więc w sumie daje pozytywny efekt ekonomiczny.

Niektóre branże spowalniają, ale np. handel i usługi nabierają wigoru

Zdaniem eksperta,  bardzo niewielkie w skali roku spowolnienie możliwe jest w tych dniach w przemyśle i budownictwie, ale w zamian zyskuje handel i usługi, bo więcej kupujemy i intensywniej korzystamy z hoteli oraz restauracji. 

REKLAMA

A jak do tego mamy ładną pogodę…

− Wydawaniu pieniędzy sprzyja też dobra pogoda - zauważył Krystian Jaworski

I uzasadnia, że jak wynika z badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii, handel, turystyka i restauracje odnotowują pozytywny wpływ długich weekendów.

- Spokojnie można wypoczywać, gospodarka się od tego nie zawali - dodał ekspert.

I dodaje, że liczby tutaj nie kłamią, i że od kilku ładnych lat statystyki GUS nie wykazują załamania w tym miesiącu.

REKLAMA

Maj miesiącem wydatków konsumpcyjnych

Maj generalnie jest miesiącem zwiększonych wydatków. Po długim weekendzie zaczyna się sezon komunijny, potem jest też Dzień Matki, a następnie Dzień Dziecka , czyli kolejne okazje do kupowania prezentów. 

Piotr Wardziak, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej