Raport o rynku książki: mniejsze nakłady, kłopoty wydawców, modni celebryci i ekologia
Zmniejszona sieć sprzedaży, duża liczba tytułów przy małym nakładzie i brak bestsellerów. To niektóre problemy, z jakimi boryka się rynek wydawniczy w Polsce.
2018-05-17, 16:55
Posłuchaj
Dziś na Stadionie Narodowym rozpoczęły się Warszawskie Targi Książki.
Dystrybucja książek coraz bardziej rozproszona i niestabilna
─ Branża bardzo mocno odczuła zniknięcie z rynku dużej sieci dystrybucyjnej Matras - mówi Zbigniew Czerwiński, prezes Wydawnictwa Bellona.
Jak jednocześnie opisuje, pieniądze z tego tortu, jakim jest rynek książek pochodzą w 55 procentach z dystrybucji, która jest bardzo rozproszona.
─To powoduje, że często po sprzedaży książki nie można uzyskać zapłaty, co skutkuje problemami firm, czego przykładem jest upadek Matrasa, mówi gość Polskiego Radia 24.
Upadek Matrasa zatrząsł branżą
Jak dodaje, ten upadek kosztował wydawców ok. 100 mln zł, których im nikt już nie zwróci, co na pewno odbije się na kondycji całej branży.
REKLAMA
Zwraca uwagę, że sposobem na zwiększenie sprzedaży jest poszukiwanie nowych miejsc dotarcia do czytelników – książki można już kupić nie tylko w księgarniach ale i w hipermarketach, dyskontach i wszędzie tam gdzie pojawiają się ludzie.
Małe nakłady oznaczają duże koszty
Innym problemem jest wydawanie bardzo wielu książek w małych nakładach, co generuje duże koszty.
Jak wyjaśnia gość Polskiego Radia, wzrost liczby wydawanych tytułów, w ubiegłym roku było to 36 tysięcy, oznacza mniejsze nakłady, a przez to wzrost kosztów jednostkowych.
Bestseller sprzedaje się w 10-tysięcznym nakładzie
W tym roku dodatkowym czynnikiem przyprawiającym wydawców o ból głowy jest brak bestsellerów.
Jak mówi Zbigniew Czerwiński, jeszcze kilka lat temu bestseller sprzedawał się na poziomie 100 tys. egzemplarzy, dzisiaj gdy książka sprzeda się w nakładzie 10 tys. sztuk, okrzyknięta jest bestsellerem.
Czytelnictwo nie rośnie ale i nie spada. Hitem ostatnich lat książki pisane przez celebrytów
Czytelnictwo w Polsce utrzymuje się od wielu lat na niskim, ale stabilnym poziomem.
─ Hitem ostatnich lat były książki pisane przez celebrytów - mówi Agnieszka Obrzut - Budzowska, rzecznik prasowy Prószyński i Spółka.
REKLAMA
Nowe zainteresowanie czytelników - ekologia
Jak jednak dodaje, ostatnio obserwuje się nowy trend wśród czytelników, książki celebrytów sprzedają się już trochę gorzej, ruszyła natomiast sprzedaż książek poświęconych ekologii – tak powieści jak i popularno- naukowych.
Według szacunków Biblioteki Analiz, wartość polskiego rynku książki w 2015 roku wyniosła 2,41 mld zł.
Karolina Mózgowiec, jk
Polecane
REKLAMA